Közepesen indult az év az európai autópiacon: amíg januárban éves alapon 12,1 százalékkal 852 ezerre nőtt az értékesített új autók száma, addig februárban ennél is jobb statisztikát tett közé az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), hogy aztán csütörtökön jöhessen a márciusi hideg zuhany. Friss adataik szerint az éves növekedési tempó rükvercbe kapcsolt, 5,2 százalékkal kevesebb személyautót, összesen 1 031 875 darabot értékesítettek az EU piacán, mint egy évvel korábban.

Autóeladások 
Parked imported cars and gantry cranes on the quayside at Zeebrugge container port, Belgium kínai elektromos autó
A Kínából exportált elektromos autók „zuhataga” még nem befolyásolja az uniós statisztikát /Fotó: Getty Images

Az idén azonban bekavart a húsvét, pontosabban a nagypéntek, ami sok országban vallási okokból munkaszüneti nap, így akkor az autókereskedések is zárva vannak. A húsvét hétfő keresletapasztó hatása viszont már az áprilisi statisztikában szerepel majd szezonális tényezőként. 

A németeknél jelentős mínuszban vannak az autóeladások

A meghatározó piacon mindegyike negatív éves adatos produkált, a húsvéti nyuszi leginkább a legnagyobb felvevőpiac kereskedelmi adatait csócsálta meg: Németországban ennek megfelelően 6,2 százalékkal kevesebb (263 844 darab) autóra szerelhettek rendszámot, mint egy évvel azelőtt. Ez alapjában meghatározta a teljes EU-piac irányát, a sorban következő

  • spanyoloknál 4,7 százalékos (94 840 darab),
  • olaszoknál 3,7 százalékos (161 979 darab),
  • a franciáknál pedig 1,5 százalékos (180 023 darab) visszaesést mértek.

Pozitív fejlemény és az elektromos autók iránti kereslet dinamikájának szakértők által előrevetített csökkenését cáfolja, hogy márciusban az EU területén eladott új autók 13 százalékát villanymotor hajtotta. Ugyanakkor a 134 397 darab értékesített villanyautó mennyiség alapján 11 százalékkal kevesebb a tavaly márciusinál. Februárban a szegmens 9 százalékot hasított ki a összeladásokból,

Jól teljesített a magyar piac

Magyarországon februárban 10 735 új autó kapott rendszámot, ez az egy évvel korábbihoz képest enyhén átlag feletti, 10,4 százalékos növekedés volt, míg márciusban 12,2 százalékos pluszt mutatott ki az ACEA igaz, ehhez 12 895 autó eladása is elég volt.

Európában a legkiemelkedőbb teljesítmény februárban Bulgáriához fűződött, ott 57,5 százalékkal tudtak előrelépni, ehhez mindössze 3608 darab személygépkocsi eladása kellett. Az ország márciusban is megtartotta lendületét és bővülési csúcstartó pozícióját: a bolgárok a múlt hónapban 29,2 százalékkal több, 3944 autót vettek.

Az autópiac abszolút negatív szereplője ismét egy balti állam lett:

míg februárban a lett piac 17,8 százalékos zsugorodása, most az észt piac 25,7 százalékos éves visszaesése okozott meglepetést. Az igazi fordulat azonban Romániában következett be, ahol 25,3 százalékos mínuszt mutat az ACEA márciusi statisztikája: délkeleti szomszédunkban csak 9156 új autót helyeztek forgalomba

A Volkswagené a teljes piac negyede

A márkák versenyében nem történt az élen átrendeződés, a Volkswagen csoport első helye megingathatatlan, a konszern 251 007 autót adott el, piaci részesedése jelenleg 24,3 százalékos. Őt a Stellantis csoport követi (189 081 autó, 18,3 százalék), míg a dobogó harmadik fokára a Renault csoport (108 201 autó, 10,5 százalék) fért fel.