A britek megkezdték kedden az Európai Unióból érkező friss élelmiszerimport fizikai ellenőrzését a határon – három évvel azután, hogy az Egyesült Királyság elhagyta az egységes piacot és nyolc évvel a Brexit-szavazás után. Ebből lesz, amit megéreznek a szigetországban élő magyarok ezrei is. Az új költségek miatt megemelkednek a brit árak.

A driver hands out documents for checking at the 'pit stop' for documentation checks before heading to passport control at the Eurotunnel terminal at Folkestone, Southeast England, on December 31, 2020 the day that Britain leaves the EU single market and customs union. The White Cliffs of Dover, which on a clear day are visible from France less than 30 miles (nearly 50 kilometres) across the Channel, have long been a symbol of Britain. Now, the nearby town, which can trace its history back to Roman times, and its busy port are on the frontline as Britain embarks on a new future outside the European Union. (Photo by Glyn KIRK / AFP)
A Brexit után három évvel kezdődik az uniós agrárexport ellenőrzése: felpöröghet újra az infláció / Fotó: AFP

A lépés jelentős terheket ró a vállalatokra és a fogyasztókra is. A kormány saját előrejelzése szerint is évi több mint 330 millió font költséget jelent a cégeknek, és három év alatt 0,2 százalékponttal emeli az élelmiszerár-inflációt – írta tudósításában a Sky News hírtelevízió internetes oldala. (Egy font 458,2 forint.)

A fizikai ellenőrzésre azért van szükség, mert mától az európai „közepes kockázatúnak” számít a brit biobiztonság szempontjából. A nagyobb bürokrácia és a költségek miatt az elmúlt két évben ötször elhalasztották a bevezetését – emlékeztetett a portál.

Megzavarja az ellátást

A növényi és állati eredetű termékek, köztük a friss hús, hal, tejtermék, sajt, tojás, valamint bizonyos vágott virágok ellenőrzése az importőrök aggodalmai szerint 

megzavarja majd az ellátási láncot, különösen a friss élelmiszerek esetében, ahol az időtényező kritikus fontosságú.

Az árunak rendelkeznie kell többféle dokumentummal, többek között állatorvos vagy növényellenőrök által aláírt egészségügyi bizonyítvánnyal. Az importőröknek ráadásul minden egyes szállítmány után díjat kell fizetniük, függetlenül attól, hogy ellenőrzés céljából megállítják-e.

DOVER, UNITED KINGDOM - DECEMBER 23 : Lorries queue on the A2 in Dover, England on December 23, 2020. More than 4,000 trucks are still stranded in Britain despite London and Paris agreeing to remobilize them after France's temporary ban was partially lifted in a joint agreement on Tuesday night. Minor scuffles were also seen between truck drivers and the police. Alan Langley / Anadolu Agency (Photo by Alan Langley / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP)
A bürokrácia jelentősen emeli a költségeket /  Fotó: Alan Langley / Anadolu Agency / AFP

Bár a költségek minden importőrt terhelnek, a nagyobb szupermarketláncoknak és kereskedőcégeknek legalább a megnőtt bürokrácia kezelésére vannak forrásaik. A kisebb kereskedők nehezebb helyzetben vannak – emlékeztetett a Reuters. Folyamatosan arra hívják fel a figyelmet, hogy az ellátásban kialakuló késések és fennakadások miatt a fogyasztóknak fel kell készülniük arra, hogy kevesebb minőségi termék és friss áru kerül a boltok polcaira – drágábban.

Az EU azonnal lépett

A brit kormány szerint az ellenőrzésekre azért van szükség, hogy megakadályozzák betegségek és kártevők bejutását a szigetországba, és egyenlő feltételeket biztosítanak a brit exportőrök számára.

Míg London folyamatosan halogatta a lépést, Brüsszel a Brexit után azonnal bevezette az új szabályokat, ami miatt fennakadások voltak 2021-ben a kikötőkben. Ez arra kényszerítette a brit exportőrök egy részét, például sajtgyártókat és kiváló minőségű marhahúst termelőket, hogy – legalábbis kezdetben – lemondjanak a blokkba történő értékesítésről.

Kevesebb és drágább élelmiszer kerülhet a boltok polcaira / Fotó: Oli Scarff / AFP

A kormány ígérete szerint „pragmatikus megközelítést” fognak alkalmazni az ellenőrzések során, és 

a legnagyobb biológiai biztonsági kockázatot jelentő árukat helyezik előtérbe, hogy fenntartsák az importált áruk zavartalan áramlását.

A múlt héten azonban brit törvényhozók felszólították a kormányt, hogy tisztázza a kérdéseket, mert a a vállalkozások továbbra is sötétben tapogatóznak az ellenőrzések gyakoriságát illetően.

Lesz ez drágább is: új költség, új infláció

A hűtött és fagyasztott termékeket importáló cégeket tömörítő Cold Chain Federation szerint a kormány súlyosan alulbecsüli a felmerülő költségeket, amelyek pár százmillió font helyett elérhetik a több milliárdot.

„Úgy gondoljuk, hogy a többletköltség csak a doveri kikötőn keresztül érkező élelmiszerek esetében eléri az egymilliárd fontot, és ha ezt kiterjesztjük az ország többi részére, akkor nyilvánvaló, ahogy az élelmiszerár-infláció nem 0,2 százalékponttal, hanem annál lényegesen többel emelkedik majd, és ezt a növekedést a fogyasztók is érzékelni fogják” – nyilatkozta a Sky Newsnak Phil Pluck vezérigazgató.

A Cambridge Econometrics átfogó elemzése szerint az év elejéig 140 milliárd font veszteség érte a brit gazdaságot az EU-tagság megszűnése miatt, és ez az összeg a következő évtized közepére várhatóan több mint a kétszeresére emelkedik. Felmérések szerint a britek 70 százaléka már megbánta a Brexitet, a kilépés különösen a fiatalok szerint kudarc.