Telekommunikáció

Megszólalt egy német miniszter a Facebook-ügyben

Továbbra is bizonyos aggodalmakra ad okot a Facebook működése, a közösségi oldal a kirobbant botrány ellenére sem rendezte egyelőre megnyugtató módon a felmerült aggályokat – jelentette ki Katarina Barley német igazságügyi miniszter hétfőn Luxembourgban.

Azt látjuk, hogy még nem vonták le megfelelően a történtek tanulságait – mondta a tárcavezető az uniós tagállamok igazságügyi minisztereinek tanácsülése előtt, szigorúbb átláthatósági szabályokat, illetve annak feltárását követelve, hogy kik voltak érintettek a Cambridge Analytica-botrányban.

Továbbra is aggodalomra ad okot a Facebook működése. Például az sem erősíti kifejezetten a bizalmat, hogy újra bevezetik az arcfelismerő funkciót„ – tette hozzá Barley, és problémásnak nevezte a cég által használt algoritmusok átláthatatlanságát.

Hat évvel ezelőtt mutatták be azt a technológiát, amellyel a közösségi oldal képes felismerni egy fényképen szereplő embert.

A Cambridge Analytica 87 millió Facebook-felhasználó adataival élhetett vissza
Fotó: AFP

Ezen funkciót nem sokkal később kikapcsolták az Európai Unióban, áprilisban azonban ismét lehetővé tették az aktiválását.

Vera Jourová uniós igazságügyi biztos reményét fejezte ki, hogy a luxembourgi tanácsülés résztvevői javaslatokat fognak tenni arra, milyen biztosítékok bevezetésével lehetne megakadályozni a beavatkozásokat a választásokba.

Beszélnünk kell a választási folyamataink biztonságáról – hangsúlyozta.

A botrány azután robbant ki, hogy kiderült: a Cambridge Analytica brit-amerikai politikai elemző és tanácsadó cég több tízmillió Facebook-profilt használt fel az amerikai elnökválasztási kampányban.

A közösségi oldalról azóta letiltott vállalat közel 90 millió felhasználó adatainak feldolgozásával igyekezett képet alkotni a célba vett választók politikai beállítottságáról, és ennek alapján személyre szabott üzenetekkel próbálta meg befolyásolni őket tudtuk nélkül. Az adatgyűjtés akár 2,7 millió európai felhasználót is érinthetett.

Tovább dagad a botrány

Az elmúlt évtizedben legalább 60 vállalatnak, köztük az Apple-nek, az Amazonnak, a Microsoftnak és a Samsungnak adott ki felhasználói adatokat a világ legnagyobb közösségi médiafelülete, a Facebook. A cég állítja, ez az adatszolgáltatás eltér a korábban nagy port kavart Cambridge Analytica botránytól, a fenti vállalatok ugyanis csupán arra használták a felhasználók adatait, hogy a Facebookhoz hasonló felhasználói élményeket kínálhassanak.

 

adatok Cambridge Analytica Facebook
Kapcsolódó cikkek