Telekommunikáció

Profitáltak a járványból a konzolgyártók

A Microsoft és a Sony is az elemzői várakozásokat jelentősen meghaladó negyedéves eredményről számolt be. A cégek jól alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez.

A távmunkára, otthoni tanulásra és szórakozásra való áttérést szoftverekkel és megoldásokkal szolgáló Microsoft harmadik negyedéves adózott nyeresége a tavalyit 30 százalékkal meghaladva 13,89 milliárd dollárra nőtt, a Refinitiv elemzői konszenzusát 18 százalékkal fejelve meg. Kisebbet, csupán 4,2 százalékot tévedtek az elemzők a forgalombecslésüknél: a Microsoft 12 százalékos éves bővüléssel 37,2 milliárd dollárt kasszírozott. Mivel a cég nem változtatott a kilátásain, a márciusi mélypontjáról már 56 százalékkal elrugaszkodó árfolyam minimális emelkedéssel nyugtázta a kiadott számokat. A pandémia nyomában járó otthoni digitalizációs hullám a személyi számítógépek, a szoftverek és az Xbox játékkonzolok forgalmán is lendített, ezek együttes forgalma a bázishoz képest 6 százalékkal, 11,85 milliárd dollárra nőtt.

Az Xbox konzolok és a játékprogramok eladása 30 százalékkal bővült,

a november 10-től a boltokba kerülő új generációs konzolok további dinamikus növekedést vetítenek előre. A fókusz azonban az intelligens felhőszolgáltatásokat tömörítő üzletágon van, amely ötödével, 12,98 milliárd dollárra gyarapította bevételét, köszönhetően az Azure-divízió alá betagolt szerver- és üzleti felhőszolgáltatások által hozott 48 százaléknyi pluszbevételnek.

Eközben a „játszótárs”,

a Sony a várt másfélszeresére, 3,04 milliárd dollárra növelte negyedéves üzemi nyereségét, ez éves alapon 14 százalékos plusz. Bevétele 20,28 milliárd dolláron stagnált.

A profitnövekedésben a magas haszonkulccsal értékesített játékok vitték a prímet. A csoporton belül csupán a filmgyártással adódnak gondok, ennek bevétele 26 százalékkal, 1,85 milliárd dollárra zuhant. A szórakoztatóipari és elektronikai óriás elsősorban a járvány miatt otthon maradók játékkedvéből profitált, a lassan kifutó PlayStation4 konzoljai és a hozzájuk készített szoftverek igen kelendők voltak.

Fotó: Krystian Dobuszynski / NurPhoto/AFP

A karácsonyi szezonban a japánok a jövő hónapban debütáló PlayStation5-össel (PS5) szeretnének piacot robbantani. A tőzsdén ez már sikerült, a márciusi mélypont óta 46 százalékkal erősödött a részvényárfolyam, ebből 2 százalék a friss gyorsjelentésnek köszönhető, amelyben a Sony 10 százalékkal, 6,71 milliárd dollárra srófolta fel a márciussal záruló üzleti évére várható nyereségét.

A profit 43 százalékát már a játékok hozzák a cégnek.

A kép jövőre szebb is lehet, akkortól a most a PS5 bevezetésére fordított horribilis marketingkiadások lényegesen csökkennek.

A Boeingnál a kiadások csökkentése a cél, és az, hogy végre ismét repülhessenek a másfél éve leállított 737 MAX modellek. Ameriká­ban már novemberben megkaphatják az engedélyeket, de a sze­mélyzet kiképzése miatt a MAX-ok csak jövőre állhatnak ismét menetrendbe.

A Boeing szerdán sorozatban a negyedik negyedévéről jelentett veszteséget, ezúttal 449 millió dolláros volt a mínusz.

Az egy évvel ezelőtti 1,17 milliárdos nyereséget csak a MAX-hatás rontotta, azóta a járvány miatt töredékére csökkent légi forgalom és a tömegesen visszamondott vagy elcsúsztatott megrendelések újabb csapást mértek a cégre, amely – újabb 15 ezres leépítéssel – 2021 végére 130 ezresre csökkenti létszámát. Úgy látják, még három év kell a vírus előtti alapállapot eléréséhez. A Boeing bevétele 29 százalékkal, 14,14 milliárd dollárra apadt, ám ez és a veszteség mértéke is kedvezőbb volt a konszenzusnál.

Sony Microsoft játékkonzol Boeing
Kapcsolódó cikkek