Hétfőn startol az amerikai élelmiszer-kiszállító Instacart tőzsdei road-show-ja, a cég 8,6–9,3 milliárd dolláros értékelést céloz, ami jóval alulmúlja a 2021-es 39 milliárd dollárt, de még a 2020-as 14 milliárd dolláros értékeléstől is elég messze van. A tervek szerint a kereskedés a következő héten kezdődik a Nasdaqon, CART ticker alatt.
Az Instacart teljesítményét az elmúlt években döntően befolyásolta
a fogyasztói szokások hullámzása a világjárvány alatt,
majd a piac átalakulása a pandémia utáni időszakban. Emelett a startupok tavalyi leértékelési dömpingje is nyomot hagyott az Instacart becsült piaci értékén.
Bár a részvényeket úgymond keletkeztetik, de
a vállalati papírok nem a falvédőről lépnek a parkettre:
már korában hozzájutnak az alkalmazottak, az alapítók és a kockázatitőke-befektetők. Gyakran intézményi befektetők is kereskednek velük a másodlagos piacokon. Így a részvények eladói már a tőzsdére lépés előtt is készpénzhez juthatnak, míg egyes vásárlók már a tőzsdei harangszó előtt befektethetnek. Ám
a startupoknak az IPO előtt nincs folyamatos árjegyzésük, a magánértékelések pedig lassan változnak,
ha a tulajdonosok vonakodnak elfogadni az alacsonyabb árazást. Ezért aztán a piaci igazodás néha durva áromlások formájában történik.
Így nem meglepő, hogy az Instacart értékelése ennyire széles tartományban mozgott. Mindesetre a társaság eddig több mint 2,7 milliárd tőkét vont be olyan befektetőktől, mint a Tiger Global, a Khosla Ventures vagy a Sequoia Capital. Most a Norges Bank, a Sequoia Capital és a Valiant Capital vállalta 400 millió dollárnyi vásárlását. Továbbá a kereskedelmi partner PepsiCo 175 millió dollárért vesz – zárt körben – átváltható elsőbbségi részvényeket.
A tőzsdére lépést eredetileg tavaly év végén tervezték, aztán idén májusban,
végül a szeptemberi időpont mellett döntöttek.
A vállalat az idei év első hat hónapjában 242 millió dollár nyereséget termelt, szemben az egy évvel korábbi 74 millió dolláros nettó veszteséggel. A bevételek 31 százalékkal, 1,5 milliárd dollárra emelkedtek, bár
a szállítási üzletág növekedése lassul,
s a megrendelések száma is viszonylag alacsony maradt az elmúlt évben. Ugyanakkor a reklámokból és egyéb vállalkozásokból származó bevételek 24 százalékkal bővültek.
Az Instacart tőzsdei belépőjét nagy figyelem övezi, mert szintén szeptemberben startol a brit csiptervező Arm és a bostoni székhelyű intelligens marketingautomatizálási platform, a Klaviyo.
Nem is árt, hogy felpörögnek az események: nagyon leült a globális IPO-piac a tavaszi amerikai bankcsődök után.
A vállalatok alternatív finanszírozást kerestek a kockázatossá vált elsődleges tőzsdei kibocsátások helyett. Most mégis óvatos mozgolódás tapasztalható a tengerentúli parkettek szélén. Az őszi kibocsátási tervek akár finanszírozási fordulatot is hozhatnak.