Idei minimumértékre csökkent a finomított olajtermékek közül a dízel üzemanyag ára a tőzsdei kereskedésben. Egy tonna gázolajért kedden 755 dollárt kellett adni, de május 2-án még ennél is kevesebb volt az ár egy tízessel, ami pontosan megegyezett az év eleji jegyzésárral. Az idei csúcs egyébként februári: 890 dollár volt, ahonnan 15 százalékos már a korrekció.

MOL benzinkut-03
A dollár miatt nem olcsóbb most a dízel / Fotó: Németh András Péter

A genovai/mediterrán jegyzésár azért fontos, mert a magyarországi üzemanyag-importőrök és a Mol is ezek alapján határozza meg a heti nagykereskedelmi dízel- és benzinárakat. A hazai nagykereskedelmi piacon a Mol részesedése 70 százalék (az üzemanyagárstop idején 100 százalék volt), a kisebb-nagyobb importőrökre pedig összesen 30 százalék jut. A magyar olajtársaság persze nem tőzsdén vásárol (van saját termelése, emellett orosz olajat vesz), de a nagykerárat a mediterrán jegyzésárakhoz igazítja.

 

A dollár miatt nem olcsóbb most a dízel a kutakon

Ha viszont a dízelár a tőzsdén az éves mélyponton van, akkor a magyar benzinkutak totemoszlopain miért nem látnak év eleji árakat az autósok? A válasz a dollár-forint keresztárfolyamban keresendő. A dízelért a tőzsdén dollárban kell fizetni, ami az év elején 345 forint körül alakult, most viszont 361 forintot kell adni egy dollárért. 

A különbség 4,6 százalék, ennyit gyengült idén a forint a dollárral szemben. 

A Holtankoljak adatai szerint az év elején 593 forint volt a dízel üzemanyag literenkénti átlagára a kutakon, ma pedig 616 forint, a különbség 3,9 százalék, a változás még a forint gyengülését sem követte le 100 százalékban.

A trend kedvezhet az autósoknak

Az Oilprice elemzői szerint a dízel jegyzésárak lefele tartó trendje nem meglepetés, az amerikai és az európai gazdasági növekedéssel kapcsolatos bizonytalanság fogja vissza a keresletet a dízel termékekre. Ráadásul kínálati gondok sincsenek már, tavaly ősszel a finomítók még nehezen tartották a lépést a  kereslet felfutásával, ma már nincs erről szó, a finomítói kapacitások gyorsan helyrerázódtak. 

Az európai dízelárak alakulása rövid távon azon múlik, hogyan alakul a fő gázolaj-felhasználók kereslete, ezek a mezőgazdaság, a közlekedés és az építőipar.

Hernádi Zsolt: ne is reménykedjünk az alacsony üzemanyagárban


A Mol elnök-vezérigazgatója a benzinárak mellett a zöldátmenetről is elmondta véleményét. Hernádi Zsolt a Mandinernek írt véleménycikkében reagált a hazai és világpiaci folyamatokra.