A 2020–2021-es időszakot az e-kereskedelemben többnyire a koronavírus-pandémia hatására felgyorsult növekedés jellemezte. Az ellátási láncok akadoztak, és széles körben voltak lezárások a kereskedelemben, ami miatt sokaknak kellett az online tér felé nyitniuk. A MediaMarkt omnichannel értékesítési igazgatója szerint ebben a körben a 2022-es év eltérő trendeket hozott Nyugat-Európában és Magyarországon. Bombera Zsolt szerint Magyarországon alapvetően valamivel enyhébbek voltak a Covid–19 miatt bevezetett gazdasági lezárások. Ennek ellenére egy olyan kör lépett be véleménye szerint az e-kereskedelembe, akik korábban nem használták ezt a fajta vásárlási módot. Hozzátette, azt tapasztalták, hogy amint lehetett, a vásárlók gyorsan visszatértek a boltokba.

20221228 Győr  Termékek cseréje karácsony után Ajándékcsere  Ajándék csere  Media Markt vevőszolgálat Fotó: Csapó Balázs  CSB  Kisalföld  KA  20221228 Győr  
Termékek cseréje karácsony után 
Ajándékcsere  Ajándék csere  
Media Markt vevőszolgálat 
Fotó: Csapó Balázs  CSB  Kisalföld  KA
Fotó: Csapó Balázs / Kisalföld  

Ennek oka a bizalom. Az embereknek, különösen a műszaki cikkek esetében, szükségük van az eladók segítségére

– mondta Bombera Zsolt a Világgazdaságnak. Hozzátette, hogy a másik fontos trend, amely megfigyelhető volt 2022-ben, hogy az értékesítés növekedési üteme visszaesett a koronavírus előtti szint alá. Ezt a tavaly tapasztalható magas inflációval lehet magyarázni.

Az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának elnöke arról beszélt, hogy a Covid alatt éves átlagban 30 százalék körüli volt az e-kereskedelem növekedése, ami 2022-ben jócskán lecsökkent. Györke Zoltán úgy fogalmazott, hogy 2023-tól nem várnak javulást, a legoptimistább piaci szereplők is a stagnálásban bíznak.

A verseny kiéleződik, lesznek győztesek és vesztesek

– összegezte Györke Zoltán. Ezt a gondolatot Bombera Zsolt azzal egészítette ki, hogy az idei évet az éli túl, aki eleget fejlesztett az utóbbi időszakban, nem félt a beruházásoktól, és kellőképpen felkészült a nehéz évre.

Egy omnichannel (sokcsatornás) üzleti környezet alakult ki. Az ügyfelek az interneten tájékozódnak, és a fizikai boltban vásárolnak, vagy éppen fordítva. Minden csatornát igénybe vesznek, különösen egy műszaki cikk megvásárlása előtt. Aki ezzel a trenddel lépést tud tartani, annak lesznek a legjobbak az esélyei

– foglalta össze a MediaMarkt értékesítési igazgatója.

Mi kerül az online kosarakba?

Györke és Bombera is egyetértett abban, hogy nincsenek specifikus termékek, amelyeket a vásárlók online keresnek. „Aki online vásárol, az mindent így vásárol.” Elmondták, hogy a Covid-járvány elején ez inkább pánikvásárlásokat jelentett, de azóta láthatóan kiismerte az e-kereskedelmet az ügyfelek többsége, és már tudatosan használják a digitális platformokat.

Close up woman hands using credit card to buy online on laptop Close up woman hands using credit card to buy online on laptop - E-commerce and shopping online concept
Fotó: Xavier Lorenzo

Györke Zoltán elmondta: szektorált adatok még nincsenek az egyes termékcsoportokra. Annyi biztos, hogy az elektronikai cikkeket továbbra is nagy arányban vásárolják online az emberek, illetve a ruházati cikkek is felfelé ívelnek az e-kereskedelemben.

A negatív trendek az e-kereskedelemben már tavaly, a karácsonyi időszakban érződtek. A MediaMarkt esetében az értékesítési darabszámok visszaestek, ám a forgalom ennek ellenére jó volt, mert az offline csatorna dinamikus fejlődése és a drágulás ellensúlyozta a kevesebb eladást. A labdarúgó-világbajnokság hatására a televíziók iránt rendkívül felfutott a kereslet, és az is elmondható, hogy az emberek a minél nagyobb tévéket keresték.

A tavalyi Black Friday jó viszonyítási alap. Az miatt az értékesítési darabszámban akár 15 százalék körüli visszaesés is megfigyelhető volt az egy évvel korábbihoz képest. Összességében a Black Friday alulmúlta a várakozásokat

– emlékezett vissza Györke Zoltán.

Tartottunk a novembertől. Az árak annyira rohantak felfelé, hogy a kereskedők nem tudtak napról napra lépést tartani velük. De végül az elvárásoknak megfelelően sikerült az év vége

– ezt Bombera Zsolt tette hozzá.

Nehézséget okoz a logisztika és a beszerzés

A logisztikai nehézségek két irányból érhetők tetten. Egyrészt a koronavírus alatt a megnövekedett rendelésállományt nehezen lehetett eljuttatni a vásárlókhoz. 2022-ben viszont a termékek beszerzésével volt a probléma. A háború megakasztotta az ellátási láncokat, volt termék, amelyből hiány volt. A két szakember egyetértett abban, hogy átfogó termékhiányra nem kell számítani, de fontosnak tartják, hogy egyes termékek időszakosan eltűnhetnek a virtuális és a fizikai polcokról.

Zöldátállás

Összességében elmondható, hogy a háború okozta hatására a zöld- és az energiatakarékos termékek iránt kilőtt a kereslet. Hozzá kell tenni, hogy ezeknek a termékeknek az aránya a teljes kínálatban még kicsi, de egy dinamikusan növekvő ágazatról van szó. Ami lassítja ilyen szempontból a zöldátállást, az az ár. Minél nagyobb a kereslet az energiatakarékos termékek iránt, az áruk is annál magasabbra fog törni.