A pokolian népszerű Grand Theft Auto (GTA) szoftver gazdája, a Take-Two készpénzben és részvényekkel fizetné ki a vételárat: egy Zynga-részvényért 3,50 dollárt és 6,36 dollár értékű saját részvényt kínál, ez igencsak gáláns, 64 százalékos prémiumot tartalmaz a Zynga pénteki záróárához képest. Az ajánlat összértéke eléri a 12,7 milliárd dollárt, ha a Zynga adósságállományát is beszámítjuk.

A fúzióval egy közel 30 milliárd dollár piaci értéket képviselő óriáscég jöhet létre, amelynek játékai gyakorlatilag minden platformon futtathatók, így személyi számítógépen, konzolokon, és ami a legkecsegtetőbb kilátásokat ígéri: okostelefonokon.

Az ügyleten az első két évben 100-100 millió dolláros megtakarítást érhet el a Take-Two. A Zyngának innentől 45 napja van arra, hogy megszondázza a piacot, hátha valaki ráígér a Take-Two ajánlatára. Az akvizíciót még az első fél évben le szeretnék zárni. 

Fotó: PHILIPPE LOPEZ / AFP

Bombaüzlet – summázta véleményét a Reutersnek Serkan Toto, a Kantan Games videójáték-piaci tanácsadó cég igazgatója. Hozzátette, hogy

a piacon a Zyngát hosszú ideje potenciális felvásárlási célpontként tartották számon, s az áldozatra vadászó Take-Two jól döntött, amikor ajánlatot tett, mivel így azon a területen, nevezetesen a mobilra írt játékalkalmazásoknál tudja lemaradását csökkenteni az olyan riválisokkal szemben, mint például az Electronc Arts.

Az elemzők mellett a piac is lelkesedéssel fogadta a bejelentést, legalábbis a Zynga hívei, hiszen a árfolyama 45 százalékkal, 8,44 dollárra ugrott hétfőn. Még 1,42 dollárt kell emelkednie a kurzusnak, hogy az ajánlat szintjére érjen. A Take-Two viszont 15 százalékos mínuszban zárt, ami arra utal, hogy a befektetők sokallják a versenytárs megszerzésével járó kiadásokat.

A Take-Two nagyon magas árat kínál egy olyan vállalatért, amelynek profittermelő képessége megkopott, és kasszasikert ígérő játékokkal az utóbbi időben nem jelentkezett – hangsúlyozta Erik Gordon, a Michigani Egyetem professzora. Az is igaz, hogy a mobilon futó játékok piaca – ahol a Zynga erős – 2024-re 116,4 milliárd dollár összbevétellel kecsegtet, s itt vannak dinamikusan fejlődő területek. Ráadásul a konzolokhoz játékprogramokat írók véleménye szerint mobilra írni vagy adaptálni játékokat sokkal nehezebb feladat, s ezzel a Zyngánál is tisztában vannak.

A Zynga megvételéről tavaly kisebb-nagyobb megszakításokkal folytak a tárgyalások. Az események az év végén gyorsultak fel, amikor is a Zynga piaci értékének harmadát veszítette el amiatt, hogy tavasztól az Apple adatvédelmi okokra hivatkozva a felhasználókra bízta, engedik-e, hogy iPhone-jukon vagy iPadjukon a hirdetők kövessék a tevékenységét, s így testre szabott reklámokkal bombázhassák. A követés leállításával – a Facebookhoz hasonlóan – a videójáték-gyártók is jelentős hirdetési bevételtől estek el, de ezt a szektorban leginkább a Zynga sínylette meg.