Felemás évet zártak az okostelefonok gyártói tavaly, hiszen bár 2021 egészét vizsgálva nőtt a forgalom, az év második fele számos nehézséget és visszaesést hozott a piacon. 

Az IDC előzetes adatai alapján tavaly világszerte 1,35 milliárd okosmobilt szállítottak le a cégek, ami az egy évvel korábbihoz képest 5,7 százalékos bővülést jelentett. Az év egyébként kiugróan jól indult, hiszen az első három hónap még 25,5 százalékos növekedést hozott. Igaz, ebben az is szerepet játszott, hogy 2020 első negyedévében a koronavírus-járvány kirobbanása, a bevezetett korlátozások, valamint a bizonytalan kilátások miatt a fogyasztók visszafogták kiadásaikat. Ez pedig azzal járt, hogy

okostelefonra sem költöttek annyit, mint korábban, vagyis egy viszonylag alacsony bázishoz képest sikerült nagy fejlődést felmutatni 2021 első három hónapjában. 

A lendület egyébként kitartott a második negyedévben is, amikor még 13 százalék fölött bővülést mért az IDC. Ezt követően viszont két nehéz háromhónapos periódus következett, a harmadik negyedéves 6,7 százalékos visszaesést az október-decemberi időszak újabb, 3,2 százalékos csökkenése követte. A piackutató cég elemzése szerint a tavalyi második félévben összesen 4,5 százalékkal zsugorodott a piac az egy évvel korábbihoz képest. 

Ennek hátterében a szakértők szerint egyértelműen az ellátási láncban keletkezett problémák és az alkatrészhiány állnak. 

Az ugyanis nem kérdéses, hogy a kereslet számos piacon továbbra is nagy a telefonok iránt, amit ráadásul csak növel, hogy a mobilszolgáltatók folyamatosan bővítik 5G-s hálózataikat, ami szintén eszközeik lecserélésére ösztönzi a felhasználókat. 

Fotó: Shutterstock

Az IDC elemzői ugyanakkor azzal számolnak, hogy az ellátási gondok az idei év első felében még éreztetik hatásukat, igaz a csökkenést hozó első negyedév után a friss prognózisban már az szerepel, hogy 2022 második negyedévében már ismét nőhet a leszállított okosmobilok száma és ez a trend megmarad a második félévben is. 

A gyártók versenyét vizsgálva a teljes évben a Samsung bizonyult ismét a legnagyobb piaci szereplőnek, 272 millió eladott készülékkel. 

A dél-koreai társaság éves összevetésben 6 százalékkal tudta növelni forgalmát és a piac ötödét tudhatta magáénak. A második helyen az Apple volt, a társaság komoly, 15,9 százalékos fejlődést ért el 2021-ben. Az amerikai cég eredménye kapcsán az IDC megjegyezte, hogy 2021-ben kiugróan jó eredményt értek el a kínai piacon, ahol 40 százalékkal nőttek az iPhone eladások. Őket is felülmúlta azonban a Xiaomi, a kínai vállalat globálisan majdnem 30 százalékkal tudta növelni forgalmát és ezzel már a harmadik legnagyobb gyártónak számított az egész évet figyelembe véve. 

A múlt év utolsó három hónapjában az Apple átvette a vezetést, 

annak ellenére, hogy éves összevetésben 3 százalékkal esett az értékesítésük. A Samsung meglepően erősen zárta 2021-et, az október-decemberi időszakban 8 százalékos növekedést értek el, míg a harmadik Xiaomi 4 százalékos fejlődést tudott felmutatni.