A hazardőrök kárt okoznak a piacon

Interjú | Vélemény
Magas reálnövekedés, hazardőrök megjelenése, a telefonos és internetes ügyfél-kommunikáció szerepének növekedése - Patai Mihály, a legnagyobb hazai piaci szereplő, az Allianz Hungária Biztosító Rt. elnök-vezérigazgatója szerint ezek voltak a 2003. év meghatározó eseményei. Új megoldások az élet- és az autóbiztosítási piacon, az alternatív csatornák szerepének újragondolása, megfontolt részvétel az egészségbiztosításban - a piaci kihívásokra ezek az Allianz válaszai.

z Külföldön láthatólag továbbra sem javul a helyzet a biztosítási szektorban, az érdekeltségek eladása továbbra is napirenden szerepel, a technikai kamatok csökkennek, a társaságok igyekeznek kevesebb kockázatot vállalni. Az Allianz magyarországi leányát milyen mértékben érinti ez a folyamat, mennyire lehet egy kalap alá venni az anyacéggel?

A szüleit senki sem tagadhatja le, és mi nem is szeretnénk. A fejlődésünket segítő tőkebefektetésektől a tudástranszferen át egészen ügyfeleink bizalmáig sok előnyünk származott abból, hogy egy globális birodalom része vagyunk. Tény, a szakma most világszerte nehezebb helyzetben van, mint 5-10 évvel ezelőtt, ám ez ugyanúgy igaz a távközlési társaságokra, mint az it-szektorra. A részvénypiacokat az elmúlt években jellemző komoly lejtmenet érzékenyen érintette a biztosítókat, amelyek érdemi arányban részvénnyel töltötték fel portfóliójukat. Az anyacégem lépéseit természetesen nem az én feladatom értékelni, de minden szakember számára egyértelmű, hogy az Allianz professzionálisan alkalmazkodott a megváltozott körülményekhez. Bevallom, Magyarországon nem lehetett közvetlenül érezni, hogy az anyacégnek nehézségei lennének. Ebben bizonyára az is szerepet játszott, hogy az Allianz filozófiája az eredményes piacokon az erős és felelős lokális menedzsment. A nemzetközi biztosítószektor problémái azonban begyűrűztek hazánkba, az elmúlt években két nemzetközileg nagy, itthon viszont a kisebbek közé tartozó biztosító, az Axa és a Zürich is megvált magyarországi leányaitól. Ilyen lépés sem az Allianznál, sem a hazai piacon utánunk következő két-három meghatározó társaságnál nem következik be. Ahogy eddig, ezután is a kisebbeket érinti majd a magyar piacot jellemző tendencia, miszerint évente egy-három új szereplő jelenik meg, de ugyanennyi távozik is. S ez a trend várhatóan folytatódik.

z Míg egyes piaci szereplőknek a kelet-közép-európai régió nem vált be, addig mások a bevételük egyre nagyobb részét szerzik innen. A nyugati piac beszűkülésével a biztosítók mennyire helyezik előtérbe a további terjeszkedést a kelet-közép-európai térségben?

A most az Európai Unióhoz csatlakozó országok továbbra is, sőt fokozott stratégiai jelentőséggel bírnak az Allianzhoz hasonló vezető biztosítók számára, különösen, ha már érdemi pozíciókat szereztek a térségben. Az elmúlt két-három év tapasztalatai alapján azonban már megfontoltak a további terjeszkedésben, persze az orosz piaci bővülés láthatóan mindenki szeme előtt ott lebeg. Ami a közép-európai régiót illeti, a növekedési kényszer az árbevételben jelentkezik, mely igényt az elkövetkező években is valószínűsíthetően ki lehet elégíteni. Az elmúlt évben mind az élet, mind a nem élet ág két számjeggyel tudott bővülni, s az elkövetkező két évtizedre is reálnövekedést prognosztizálok. A piac ugyanis alulbiztosított, a lakosság gazdagodása előre látható, ami a biztosítások iránti kereslet fejlődését, netán megugrását is maga után vonja.

z Hasonló ütemű javulásra számít a hazai biztosítók profitját illetően is? A kivonulók döntésében vélhetően ez is szerepet játszott.

Egy kezemen meg tudom számolni, hogy jelenleg hány biztosító nyereséges a magyar piacon, s ez nagyban függ a menedzsment minőségétől is. Az ágazat szerény profitja az elkövetkező évekre is prognosztizálható, s véleményem szerint az eredményesen működő társaságok száma sem nagyon változik. A legjobbak – köztük az Allianz Hungária – a forgalom arányában 5-10 százalékos nyereséget mutatnak fel, szemben a szektor 2-3 százalékos átlagával. Az elmúlt év számait azonban természetesen csak az auditálást követően hozzuk nyilvánosságra, így konkrétumokat még nem tudok mondani.

z Azt lehet-e már tudni, hogy a tulajdonosnak mekkora osztalékra “fáj a foga”?

A privatizációt követően az Allianz hosszú esztendőkig finanszírozta a fejlődésünket, az elmúlt három évben pedig már a megtérülés előnyeit is látta. A kifizetett osztalék mellett azonban mindig befektetett fejlődésünkbe, tőkepozíciónk további erősítésébe. Ez most is így lesz, bár az arány természetesen a befektetési lehetőségtől is függ, és a tulajdonos döntése. Így például egy egészségügyi reform esetén valószínűsíthetően visszaforgatja a pénzt.

z Ez azt jelenti, hogy egészségbiztosító létrehozásán gondolkoznak?

Üzleti jellegű egészségbiztosítók szervezésében mi is benne lennénk, ám sok függ a most körvonalazódó törvénytől, a reform konkrétumaitól. Mindenesetre az biztos, hogy az érdemi részvétel beruházásigénye milliárdos nagyságrendre rúg majd. A következő évek legnagyobb megméretésének azonban ezt tartom a hazai pénzügyi szektor számára, hiszen ez az utolsó teljesen piacosítatlan része a magyar gazdaságnak. A meglévő egészségbiztosítási szolgáltatások még csíráknak sem igazán mondhatók, s személy szerint nem hiszek az egészségpénztárak szerepének fokozódásában sem. Abban viszont igen, hogy professzionálisan működő piaci szervezetek a mostaninál sokszorosan hatékonyabbá tudják tenni a rendszert.

z A hazai biztosítók közötti verseny mindenesetre így is éleződik, a nagyok kivétel nélkül piaci átlag alatt tudtak bővülni 2003-ban. Számít-e nagyobb átrendeződésre?

A biztosítók számának növekedésével magyarázhatók a bővülés jellegzetes arányai, és persze az is tény, hogy ugyanaz a mennyiség, ami a kicsiknél látványos, többszázalékos növekedést eredményez, az nálunk a százaléknak csak egy kis töredéke. Lényegesebbnek tartom, hogy az első öt helyen nem változott a kép, ám azt azért büszkén mondhatom, hogy közöttünk és a piac élén utánunk következő három másik biztosító között még nőtt is a különbség. Ám az élboly összetételében nem számítok nagyobb változásra az elkövetkező években sem. Ami szintén lényeges, hogy az elmúlt 15 év trendje, a magas reálnövekedés folytatódott 2003-ban is, s az elmúlt évben új jelenségként tapasztalhattuk a telefon és internet részarányának növekedését a szolgáltatásokon belül. Százezres nagyságrendben kommunikálnak már ezeken az alternatív csatornákon az ügyfelek az Allianz Hungáriával.

z Az elmúlt év eseményeinél maradva, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon meglehetősen felkorbácsolódtak az indulatok. Elég csak arra gondolni, hogy az Allianz két másik biztosítóval együtt közölte: nem tartja érvényesnek az egyik online biztosítási brókercégen keresztül felmondott gfb-szerződéseiket. Tény: soha annyian nem váltottak biztosítót, mint tavaly év végén. Felveszik a kesztyűt?

A brókerügy vihar volt egy pohár vízben, egy adott társaság nem tartotta magát a törvényes követelményekhez – szemben a problémamentesen működő többi internetes alkusszal -, de végül nagyjából pótolta a hiányosságokat. Összehasonlíthatatlanul fontosabb, hogy megjelentek a hazardőrök a magyar piacon, ez valóban új fejlemény. A gfb-piacon olyan irreálisan alacsony díjakat dobott piacra néhány kisebb biztosító, ami kárt okoz a szakmának, ezek ugyanis nem valódi, kockázatarányos díjak. Az elmúlt hetek tapasztalata azt mutatja, már rövid távon sem bírják szusszal. Az egyik biztosító a szerződések jelentős részét nem tudta kiadni, azaz már az adminisztrációs kapacitással is baj van, és a sajtóban olvasható, hogy az ügyfelek még telefonon is csak nagy nehézségek árán érik el. Mi lesz, ha a károsultak jelentkeznek majd? A másik az elmúlt hetekben le is állította az új szerződések kötését, ami jelzi: vagy a meglévőt sem tudták feldolgozni, vagy kiszámították a várható veszteségeket. Az irreálisan alacsony árak csak rövid távon működnek. S ha már a díjakról beszélünk, bárki ellenőrizhet a Mabisz adataiban: a gépjárműfelelősség-biztosítás összpiaci díjbevételéből 50 százalékkal részesedünk, a kárráfordításokból 54 százalékkal. Ezt a négy százalékponttal több kifizetést az ugyanannyival alacsonyabb költségarányunk pótolja a gazdálkodásunkban.

z A gfb-piacon kialakult helyzet nem készteti lépésre az Allianz Hungáriát?

Új megoldásokkal kívánunk megjelenni ősszel az autóbiztosítási piacon, ám erről részleteket még nem árulnék el.

z A termékfejlesztésnél maradva, mely területekre koncentrálnak még?

Euró alapú életbiztosítás bevezetését tervezzük, a pontos időzítést a valós piaci igények határozzák majd meg. Az uniós jelenlét ugyanis előbb-utóbb magával hozza, hogy a befektetési portfólió ne csupán magyar papírokat tartalmazzon, hanem például külföldi részvényeket is. Ebben nem mi akarunk az elsők lenni, hiszen úgy vélem, hogy a hazai befektetők gondolkodásmódja is fokozatosan áll át erre.

z Az uniós csatlakozást követően az Allianz Hungária nem változtat a befektetési portfólió összetételén?

Az Allianz Hungária portfóliója 80 százalékban államkötvényekből tevődik össze, míg 10-10 százalékot tesz ki a részvények és ingatlanok aránya. A részvényekkel szemben továbbra is konzervatív politikát fogalmazunk meg, ám nem kizárt, hogy az ingatlanpiac fejlődésével párhuzamosan nő e szegmens aránya a portfóliónkban.

z Említette, hogy az elmúlt évben egyre többen ragadtak telefont, illetve mentek fel a világhálóra ahelyett, hogy személyesen intézkedtek volna biztosításukkal kapcsolatban. Ön szerint a jövő biztosítója hogyan néz ki: ügynökök hada, vagy inkább a call center, internet páros jellemzi majd?

Az alternatív csatornákat elsősorban nem üzletkötésre használják az ügyfelek, hanem sokféle szolgáltatási célból, s ez a jövőben sem változik. A legfőbb értékesítési csatorna továbbra is az értékesítő, a klasszikus tanácsadó marad, míg a call center, illetve az internet kiegészítő szerepet tölt be az eladásban. Ami viszont az ügyfélszolgálatra, illetve az információszerzésre vonatkozik, ott szinte minden fejlődésre van ítélve. A call center szerepét újragondoljuk, az ügyfélkapcsolatokra fokuszáló programot vezetünk be, ami ettől a fél évtől kezdődően fokozatosan teljesedik ki.

z A lakossági termékfejlesztésről már esett szó, a vállalati oldalon mit jelenthet a EU-jelenlét?

Középtávon két területen látok növekedést a vállalati szegmensben: nő a felelősségbiztosítások volumene, ami elsősorban a vezetői felelősségbiztosítást jelenti, másrészt a munkáltatók dolgozókra kötött baleset-biztosítása is előtérbe kerül. Mindkét esetben jelentős a lemaradásunk, de úgy vélem, ahogy stabilizálódik a gazdaság, ez a kultúra is elterjed hazánkban.

Több pénzre van szükség az innovatív terápiák gyorsabb befogadásához

Szükséges, de nem elégséges mértékű a gyógyszerkassza emelése ahhoz, hogy feljebb kerüljünk a visegrádi országok ranglétráján.

Csökken az üzemanyagok ára

A Mol 5 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és 2 forinttal a gázolaj árát szerdán.
Világgazdaság Piactér