A dolgozói több mint 10 százalékát elküldheti a Tesla egy hétfőn, az Electreken megjelent, egy belsős iratra hivatkozó írás szerint, miközben az autógyártó gyenge kereslettel küzd az egyre kiélezettebb versenyben az elektromos autók piacán.

Further developments in the protest against Tesla car factory18 March 2024, Brandenburg, Grünheide: A Tesla car is parked on a van in front of the Tesla car factory in the early morning. A wooded area to the north-east of the factory site is currently being occupied as part of a protest camp. Tesla wants to use this piece of forest for the factory expansion. Photo: Joerg Carstensen/dpa (Photo by Jörg Carstensen / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A Tesla néetországi gyára / Fotó: AFP

Elon Musk cége a hónap elején a negyedéves eladások csökkenéséről számolt be, négy év után először, így nem meglepő, hogy elbocsátásokra készül. Ennek már a Reuters írása szerint az elmúlt hónapokban is lehettek jelei, hiszen a Tesla arra kérte menedzsereit, hogy azonosítsák be a kritikus fontosságú dolgozókat és a részvényjutalmak kiosztásában is szünetet tartott, miközben más alkalmazottak éves ellenőrzését is kihagyta.

A költségcsökkentésre és a termelékenység növelésére fókuszálna inkább a Tesla

A Tesla a tavalyi év végén globálisan több mint 140 ezer embert foglalkoztatott, tehát mintegy 15 ezer fő búcsúzhat az állásától a leépítések miatt, noha a cég már februárban elküldte New York-i dolgozóinak 4 százalékát, mielőtt szakszervezet-alapítási kampány indult volna a vállalatnál.

Az elbocsátásokról szóló belsős üzenetben arról írt, hogy a növekedés következő fázisára készülve különösen fontos, hogy az autógyártó minden lehetőséget meg tudjon ragadni a költségek csökkentésére és a termelékenység fokozására. Ugyanakkor 

a kereslet csökkenéséhez Musk egyre nagyobb vihart kavaró kijelentései is hozzájárulhattak az elmúlt időszakban, nem csak a versenytársak felzárkózása.

Vége a növekedésnek

Márpedig a Tesla részben annak köszönhetően vált a világ legértékesebb autógyártójává, hogy gyorsan növelte termelését és eladásait. A részvények szárnyalását segítő másik tényező, nevezetesen, hogy a Tesla nem is autógyártó, hanem technológiai cég jegyében ugyanakkor a cégvezető a hónap elején ismét megígérte, hogy hamarosan érkeznek a vállalat által gyártott robotaxik.

Az autógyártó sajtóhírek szerint letett arról is, hogy megfizethető elektromos autót fejlesszen, igaz, ezt Musk tagadja. 

A Tesla gondjait fokozza, hogy modellkínálata évek óta nem frissült, miközben Kínában a versenytársai sorra dobják piacra az olcsóbb elektromos autókat. 

Noha időközben megérkezett a Cybertruck, ám egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Az árverseny során összezsugorodott haszonkulcsot azonban az autógyártó közben ismét szeretné kiszélesíteni, miután legutóbbi, a tavalyi utolsó negyedévről szóló jelentésébe a több mint 4 éve a legalacsonyabb szintre zsugorodott, és 17,6 százalékot tett ki. A cégtől tavaly váratlanul távozott a pénzügyi igazgató is.