Az orosz Automotive Technologies megkezdte a Citroen C5 Aircross modellek összeszerelését a Moszkvától délre fekvő, korábban a Stellantis tulajdonában lévő kalugai üzemben. Az autókat májustól árusítják a márkakereskedésekben, foglalni már áprilistól lehet. Az összeszereléshez szükséges alkatrészek egy részét a kínai Dongfeng Motor Group gyártja, így azokat a távol-keleti országból importálja a cég.

Citroën C5 Aircross Puretech 180 Shine street road vehicle traffic communication transport  Foto: Pontus Lundahl / TT / kod 10050 (Photo by PONTUS LUNDAHL / TT NEWS AGENCY / TT News Agency via AFP)
Fotó: AFP

A Reuters már az év elején arról adott írt, hogy az orosz vállalat kínai segítséggel a Citroen modellek gyártására készül. A Stellantis az orosz–ukrán háború kirobbanása után, áprilisban felfüggesztette tevékenységét az eurázsiai országban. Az autógyártó már korábban közölte, hogy elvesztette az irányítást az oroszországi eszközei felett.

A cég idén februárban az oroszországi tevékenységének elvesztése miatt 144 millió eurós (több mint 56,8 milliárd forint) veszteséget számolt el. Az eset rávilágít arra, hogy a nyugati vállalatoknak nincs ellenőrzésük a márkáik felett, miután kivonultak Oroszországból, illetve felfüggesztették tevékenységüket az országban.

Belépés díjtalan, kilépés bizonytalan

Az orosz–ukrán háború kirobbanását követően számos nyugati vállalat jelentette be, hogy távozik Oroszországból, de sokaknak nem sikerült ezt meglépni, míg mások nem is erőltették különösebben. Ez nem meglepő, mivel a szankciókat bevezető országok cégei csak moszkvai hozzájárulással szabadulhatnak meg oroszországi eszközeiktől, amit nem könnyű megszerezni, így a folyamat rendszerint elhúzódik. 

Ráadásul ár alatt kell értékesíteniük a helyi leányvállalataikat. 

Ehhez hozzá kell tenni: az orosz kormány osztalékfizetési tilalmat is elrendelt tavaly, így az érintettek egyetlen centet sem tudnak kiutalni az országból. Az autógyártók például jelképes összegért cserébe szabadultak meg az eszközeiktől, viszont a szerződéseikben visszavásárlási záradékban jelezték szándékukat a majdani visszatérésre. 

A francia Renault például egy rubelért adta el többségi részesedését az orosz Avtovazban, de hatéves visszavásárlási opcióval élt. A japán Nissan is egy euróért adta át az oroszországi üzletágát egy állami tulajdonú szervezetnek. Szimbolikus, mindössze egyeurós áron értékesítette hét sörfőzdéjét a Heineken is, így ők elvileg bármikor visszatérhetnek. A Stellantis azonban nem így tett, üzemét pedig egy helyi cég használja.

Óriási pénzt buktak az orosz piacról távozó cégek, azonban vannak, akik még mindig támogatják a kivonulást

Európa legnagyobb vállalatai legalább százmilliárd eurós közvetlen veszteséget szenvedtek el oroszországi tevékenységeik miatt az orosz–ukrán háború kitörése óta. A 600 európai cég éves jelentéséből és 2023-as pénzügyi kimutatásából készült felmérés azt mutatja, hogy 176 vállalat számolt el veszteségekről az oroszországi vállalkozásai eladása, bezárása vagy leépítése következtében.