Nagyon összetett, kényes helyzetet teremt a Renault számára az Oroszországból való kivonulás, mivel a nyereségre és az eladásokra is hatással lesz, miközben a vállalat igyekszik felgyorsítani stratégiai fordulatát - figyelmeztetett csütörtökön Luca de Meo, a francia autógyártó vezérigazgatója.

Fotó: Hans Lucas via AFP

A cég munkatársainak szóló belső videóban de Meo kijelentette, hogy a Renault a munkavállalók biztonságát tekinti elsődleges prioritásnak.

A cég szerdán késő este közölte, hogy csökkenti az üzemi nyereségre és a cash flow-ra vonatkozó előrejelzését, és várhatóan 2,2 milliárd eurót ír le oroszországi tevékenysége leállítása miatt.

A Renault orosz partnere, a csoporthoz tartozó Avtovaz, amely a Lada és a Renault autómárkákat is gyártja, szintén csütörtökön közölte, hogy importált alkatrészek nélkül gyártja az új modelleket, és azon dolgozik, hogy újjáépítse ellátási láncát. Az alkatrészei és nyersanyagai mintegy 20 százaléka származik importból.

A Renault stratégiai fordulatának kulcsfontosságú része volt a Dacia és a Lada – mint két olcsó márka - egyetlen üzletágba történő összevonása. A Lada járműveit a Dacia járműplatformjával gyártották volna.

A Ladának szintén lényeges szerep jutott a Renault költségcsökkentési tervében, illetve a kis családi autók piacára való betörésre vonatkozó elképzeléseiben. Egy Renault-hoz közeli forrás szerint azonban a Dacia a Ladával való fúzió méretgazdaságossági előnyei nélkül is nyereséges marad.

"Úgy gondoljuk, hogy a kivonulás a befektetők figyelmét a Renault alaptevékenységére irányítja, amelyeket az elmúlt években nagymértékben átszerveztek" - írták a JPMorgan elemzői.

A Credit Suisse szakértői szerint pedig a vállalat számára az oroszországi kivonulás jobb megoldás, mint a kivárás, még akkor is, ha ez számottevő költségekkel jár.