Örmény és grúz autókereskedők Európából, valamint az Egyesült Államokból hoznak be használt vagy totálkáros autókat alacsony áron, amelyeket aztán a helyi szakemberek tökéletesen felújítanak. A kipofozott járműveket oroszok vásárolják meg saját használatra, vagy orosz autódílerek veszik meg. Az utóbbiak a rendbe hozott kocsikat Oroszországban értékesítik a tehetős, nyugati autókra vágyóknak. Tevékenységüket segíti, hogy Örményország és Oroszország vámuniót alkot. 

Erev,,Armenia,-,Mar,02,,2021:,A,Blue,Bmw,Sports
Jó pénzt érnek a használt autók Oroszországban.
Fotó: Shutterstock

Az üzlet a szállítási költségek és a hosszadalmas út ellenére is megéri az érintetteknek. A virágzó kereskedelmi útvonal első pontja a grúz fekete-tengeri kikötőváros Poti, ahová befutnak a használt autók. A járművek következő állomása az Örményország északnyugati részén elhelyezkedő nagyváros, a 120 ezres Gjumri, mivel itt intézik a vámkezelést. A felújított kocsik aztán Grúzián keresztül jutnak Oroszországba. A nevük elhallgatását kérő informátorok szerint több útvonal is létezik, ez pedig az egyik legnépszerűbb közülük.

A Financial Times szerint tavaly januárjában, a háború előtt Örményország 2,8 millió dollár értékben importált autót az Egyesült Államokból. Egy évvel később, idén januárban ez a szám 29,5 millió dollárra ugrott. Az Oroszországba irányuló autókivitel értéke 2022 januárjában 800 ezer dollárt el, míg 2023 első hónapjában ez 180 millió dollárra ugrott. 

Az orosz–ukrán háború kirobbanása és a szankciók bevezetése után Oroszországot számos vállalat hagyta el, azonban a termékeik ugyanúgy eljutnak az eurázsiai országba. 

Törökország, Örményország, Kína, Kazahsztán és más közép-ázsiai országok megrendelik az árukat Európából és az Egyesült Államokból, majd szép haszonnal eladják Oroszországnak. Washington és Brüsszel március végén tisztviselőket küldött az országokba, hogy megpróbálják csökkenteni a kereskedelmet. 

Az viszont kérdés, hogy miért hagynának fel a jövedelmező üzlettel, ráadásul többen szoros kapcsolatot ápolnak Moszkvával: Jereván például hagyományosan Oroszország szövetségese, míg a kínai–amerikai kapcsolatok romlása miatt Peking aligha fog szívességet tenni Washingtonnak.

Örményország esetében hatalmas fellendüléshez járult hozzá a reexport: az ország gazdasága tavaly rekordszintű, 12,6 százalékos növekedést ért el, ami több mint a kétszerese a 2021-es, 5,7 százalékos ütemnek. Az idei első fél évben pedig 12,1 százalékos volt a gyorsulás éves összevetésben. Az Oroszországba irányuló örmény 2022-ben majdnem megháromszorozódott, és 2,4 milliárd dollárra nőtt.

Tavaly Oroszországban az új autók eladásai több mint 59 százalékkal estek vissza, idén viszont megkezdődött a fellendülés: a kínai vállalatok betörtek a megüresedett piacra, és a helyben gyártott Ladából is egyre több fogy. Júniusban már 82 407 autót adtak el Oroszországban, ami az előző év azonos hónapjához képest 151,8 százalékos ugrásnak számít, míg havi szinten az értékesítés 12,4 százalékkal nőtt.

A szankciókat kijátszva japán csipek is kerültek Oroszországba

Az Egyesült Államok és szövetségesei nem adnak el félvezetőket Oroszországnak, azonban a kereskedelmi adatok azt mutatják, hogy más államok ellátják Moszkvát a szükséges árukkal. A vámadatok alapján japán csipek is bejutnak Oroszországba. Az ügyletek többsége harmadik országokon, főleg Kínán, Törökországon és Dél-Koreán keresztül zajlott.