Magyar gazdaság

Már nem elégszenek meg a magyarok egy streamingszolgáltatóval

Tavaly is folytatódott a lekérhető filmszolgáltatások – streaming – használatának előretörése Magyarországon.

A múlt év végén a 15 év felettiek 41 százaléka nézett rendszeresen mozgóképes tartalmat valamelyik streamingszolgáltatónál – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) éves fogyasztói kutatásából.

FRA-ILLUSTRATION-STREAMING

streaming
A streamingplatformok egyre népszerűbbek / Fotó: Hans Lucas via AFP

A fiatalok körében már egyértelműen háttérbe szorult a hagyományos tévézés

A felmérés alapján a teljes használói kör ennél jóval bővebb, miután sokan élnek a szinte minden szolgáltatónál elérhető ingyenes kipróbálási időszak lehetőségével, azaz néhány hétig vagy egy hónapig előfizetés nélkül nézik a filmeket, de rendszeres használóivá végül nem válnak a csatornának.

Ez utóbbi kör mindig az új szolgáltatóknál a legnagyobb, így például 

a 2023-ban bevezetett RTL+ programjait kétszer annyian nézték fizetés nélkül, mint amennyien végül ténylegesen előfizettek.

A felmérés szerint ahogyan általában a nem túl költséges innovatív szolgáltatások a fiatal korosztályokból terjednek el, a streaming használatában is jól megfigyelhető az egyes korcsoportok eltérő kapcsolási sebessége: míg a tizen- és huszonévesek körében a hagyományos tévézés már egyértelműen háttérbe szorult – 30 százaléknyi csak tévét nézővel szemben 60 százalékuk néz streaminget is –, a középkorúak és idősebbek körében még többségben vannak azok, akik ragaszkodnak a jól bevált televízióhoz.

Ennek az NMHH szerint az is az oka, hogy a streamingszolgáltatások igénybevételéhez szükség van internet-előfizetésre, márpedig a 60 év fölöttieknek 2023-ban csak mintegy fele volt internethasználó.

Kihívások előtt a mozi- és filmpiac: feladta a leckét a streaming

A streamingszolgáltatások és a mozifilmek egymás mellett létezhetnek, és különböző preferenciákat elégíthetnek ki.

Több vasat tartanak a tűzben a streaminghasználók

A felhasználók számának növekedése mellett azt is érdekes adatnak nevezték, hogy egyre többen vannak olyanok, akik nem csupán egyetlen csatornára fizetnek elő,

a streaminghasználók mintegy fele több vasat tart a tűzben, és 2-4 csatornát is megrendel.

Ezt a fogyasztói viselkedést megkönnyíti, hogy a streamingszolgáltatások árai jelenleg még viszonylag jutányosak – tették hozzá.

Kifejtették, hogy miközben a tengerentúlról folyamatosan érkeznek a hírek, hogy a vezető csatornák ott már reklámokkal futnak, és a hirdetésmentességet csak magasabb árú csomagokkal lehet megvásárolni, Magyarországon a legnagyobb kínálatú szolgáltatók általában 2000-3000 forint közötti havidíjért előfizethetők, de a kisebbek ennél akár jóval olcsóbbak is lehetnek.

Az NMHH adatai szerint a hagyományos televíziós előfizetésért 

a magyar háztartások átlagosan havi 4600 forintot fizettek tavaly,

ezért sokan gondolkodnak úgy, hogy ezért az árért inkább két streamingcsatorna műsorát nézik – áll a felmérésben.

 

 

streaming Prime TV Netflix
Kapcsolódó cikkek