Kényes ügyben érkezett Elon Musk Kínába, a Tesla-vezér azt szeretné, ha az autóit teljes önvezetési képességgel (Full Self Driving; FSD) láthatnák el a cég második legnagyobb piacán is, ami persze azzal járna, hogy az országban gyűjtött adatokat külföldre kellene továbbítani az algoritmusok képzése érdekében. Néhány országban, köztük az Egyesült Államokban már elérhető az FSD, ám Kínában még nem - írja a BBC.

Musk
Elon Musk a legjobb arcát mutatja Kínában / Fotó: AFP

Musk elmélyítené az együttműködést Kínával

Musk ráadásul a kemény dióval éppen azután próbálkozik, hogy kijött egy amerikai jelentés, amely szerint 13 balesetet – köztük egy halálos kimenetelűt - okoztak az önvezető Teslák. 

Szintén néhány napja közölte az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA), hogy alaposan megvizsgálják a korábban visszahívott Teslákat. 

Arra kíváncsiak, hogy megoldották-e a vezetéstámogató rendszerrel kapcsolatos biztonsági aggályokat.

Az NHTSA szerint ugyanis a balesetekben érintett sofőrök nem figyeltek oda a vezetésre kellőképpen, jóllehet a Tesla szoftverei elvileg biztosítják, hogy az autonóm vezetés bekapcsolása esetén a járművezetők továbbra is az útra összpontosítsanak, és készen álljanak rá, hogy egy pillanat alatt visszavegyék az irányítást, illetve hogy ezt a funkciót csak megfelelő körülmények között, például az autópályán vegyék igénybe. 

A Li Csiang kínai miniszterelnökkel folytatott találkozón Musk – a kínai állami média szerint - arról is beszélt, hogy a Tesla elmélyítené az együttműködést Kínával. A cél pedig az, hogy minél több "win-win” szituáció jöhessen létre. Mire Li kijelentette, hogy 

a kínai piac mindig nyitott lesz a külföldi cégek előtt.

Musknak nem fáj, ha ígérgetnie kell 

Kínában egyébként más autógyártók, mint például a kuangcsoui székhelyű Xpeng is hasonló önvezető funkciók bevezetésén dolgoznak. Nem véletlenül nevezte az amerikai autógyáros a kínai autógyártókat a legversenyképesebbeknek a világon.

A Tesla korábban már megpróbálta megnyugtatni a kínai hatóságokat az FSD bevezetésével kapcsolatban, többek között Sanghajban adatközpontot hoztak létre a kínai fogyasztók adatainak helyi törvényeknek megfelelő feldolgozására.

Musk 2015-ben azt mondta, hogy a Teslák 2018-ra elérik a teljes önvezetést, 2019-ben pedig megígérte, hogy a vállalat egy évvel később már robotaxikat működtet. Ennek ellenére erre ez idáig nem került sor, sőt legújabban – áprilisban - a Tesla vezérigazgatója arról beszélt, hogy augusztusban leplezi le a vállalat robotaxiját.

Kritikusai azzal vádolják Elon Muskot, hogy a teljesen önvezető vezetés ígérgetésével támasztja alá a vállalat részvényárfolyamát, amely többek között az elektromos járművek iránti csökkenő globális kereslet és az olcsóbb kínai gyártók által támasztott verseny miatt erőteljesen gyengültek.

Megint sikerült felbeszélnie a részvénykurzust

Musk természetesen tagadja a vádakat, szerinte a Tesla a kínai riválisokkal árai csökkentésével veszi fel a versenyt.

A Tesla árainak gyakran kell változniuk, hogy összehangoljuk a keresletet a termeléssel

– írta nemrég az X-en.
Az árkarcsúsítások dacára a Tesla arról számolt be, hogy az idei év első három hónapjában az előző év azonos időszakához mérten 13 százalékkal, 17,3 milliárd dollárra csökkentek az autóipari bevételei.
A Tesla teljes árbevétele pedig 9 százalékkal esett, míg a nettó profitja 2,51 milliárd dollárról 1,13 milliárd dollárra zuhant.
Idén eddig 32 százalékkal, 168 dollárra gyengültek a cég részvényei, ám a héten a milliárdos újabb optimista bejelentésére a hétfői 142 dolláros mélypontjukról több mint 18 százalékkal lőttek ki. Musk ezúttal az olcsóbb Tesla-modellek vártnál gyorsabb piaci bevezetését helyezte kilátásba.