Nem bővelkedett pozitív számokban a Tesla keddi, New York-i piaczárás után közzétett első negyedéves gyorsjelentése, amelyben a legnagyobb amerikai elektromosautó-gyártó bevételének 9 százalékos visszaeséséről, 21,3 milliárd dolláros forgalomról számolt be (az elemzői konszenzus 22,15 milliárd dollár volt), míg a tiszta nyereség 55 százalékos zsugorodással 1,13 milliárd dollárra esett vissza.

Tesla  Elon Musk In Krakow tesla
alapító-vezérigazgató mégsem engedi el az „olcsó Tesla-projektet” / Fotó: STR / AFP

Pozitív hír viszont, hogy a befektetők által árgus szemmel követett bruttó haszonkulcs a vártnál kevésebb romlott. A Visible Alpha elemzői konszenzusa 15,2 százalékos marzzsal számolt, szemben az egy évvel ezelőtti 19,3 százalékkal. Ehhez képest a jelentés 17,4 százalékot említ. Ilyen alacsony legutóbb 2017 negyedik negyedében volt a profittermelés üteme a Teslánál.

Energikus növekedés a Tesla energetikai üzletágánál

Ami a kilátásokat illeti, a cég ismét megerősítette, hogy az idei járműértékesítési bevétele „jelentősen elmaradhat” a tavalyitól, de számokat erről most sem közöltek. Öröm az ürömben, hogy az energetika üzletág nagyon belelendült és a növekedési dinamikája az idén felülmúlhatja a járműgyártó divízióét. 

Az első negyedévet 7 százalékos éves bővüléssel és 1,64 milliárd dolláros bevétellel abszolválta az energiatárolókat gyártó üzletág, igaz ez még mindig csak az egytizede a járműipari részlegének. Mint írják, 

a Tesla jelenleg két nagy hullám közötti időszakát éli, 

a Model 3/Y platform felfutása és a következő elektromos platform, s vele új típusok bevezetése, valamint a teljes körű önvezető képesség elérése közötti szakaszban vannak éppen, de gőzerővel dolgoznak a fejlesztéseken. Ehhez és az átmeneti időszak finanszírozásához kellő likviditással rendelkeznek. 

Kiemelten kezelik a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztéseket, és a költséghatékonysági, azaz takarékossági programjuk végrehajtását, ezzel versenyképességük javítását.

Felgyorsítják az új modellek fejlesztését

A Tesla frissítette az új modellek piacra dobásának időpontját, így a legolcsóbbnak ígért Tesla mégiscsak kijön 2025-ben, annak is a második felében. Ennél többet ezúttal sem árultak el. Az új modelleket a meglévő gyártósorokon is össze tudják majd szerelni, ami komoly költségmegtakarítást jelenthet. 

Tesla 
 Kettleman,City,,Ca,-,Jan,29,,2022:,Many,Cars,Charging
A Supercharger töltőállomások számát egy év alatt negyedével, 6249-re növelték / Fotó: Sheila Fitzgerald

A jelenlegi, közel évi hárommillió darabos globális gyártókapacitásuk kihasználása ezzel rugalmasabb lehet, az egyes modellszériák legyártását a helyhez és az aktuális piaci igényekhez tudják igazítani. A kedvező fejleményekre 9 százalékot pattant az árfolyam a tőzsdezárás követő elektronikus kereskedésben.

Nehéz időket él a Tesla, a konkurencia felerősödése és az elektromos autók iránti kereslet általános megcsappanása egyaránt megkeseríti az alapító-vezérigazgató Elon Musk napjait. 

Azt a cég már az év elején, a tavalyi negyedik negyedéves gyorsjelentésében jelezte, hogy az idén nem tartható fenn az immár megszokott két számjegyű növekedés az eladásokban, akkor „jelentősen alacsonyabb” idei prognózist adtak ki, konkrétabb számot nem említve. 

Dadognak az eladások

Az első negyedév nem is hozott fényes adatokat, a napokban közölt kimutatás 433 ezer legyártott és 387 ezer értékesített autóról szólt. Egy évvel korábban 441 ezer autót ontottak magukból a Gigafactoryk, és 423 ezret vettek át a megrendelők. 

Mindkét adat csökkenést mutat – miközben a raktárkészlet nő –, erre a Tesla magyarázata, hogy a grünheidei egységüknél német klímaaktivisták szabotálták a termelést, a nevadai Fremontban pedig a Model 3 felfrissített változatának gyártására való átállás miatt szünetelt többször a munka, a harmadik indok pedig a Kínában gyártott Teslák exportjának megnehezülése volt. 

Tesla Store in Shanghai
Tesla-szalon Sanghajban. Nem tipornak egymás sarkára a vásárlók. / Fotó: CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP

A Vörös-tengeren kialakult konfliktusos helyzet miatt ugyanis a hajók kerülőutat tettek, a meghosszabbodott fuvaridő pedig csúszást okozott a szállításokban. S nem elég, hogy kevesebb autót gyártottak és forgalmaztak, azokat még a korábbinál is alacsonyabb áron értékesítették, újabb pofont adva az egykor ünnepelt és iparági csúcsnak tekintett haszonkulcsnak. 

Igaz, a múlt hétvégén az Egyesült Államokban, majd rá egy nappal Kínában és néhány kiemelt európai piacon meglépett 2-5 százalékos árcsökkentés majd a folyó negyedév statisztikájában jelenik meg negatív tényezőként.

Az elektromos autók piacán bivalyerős verseny folyik, amelyben már nem a Tesla diktálja a tempót, hanem a gyorsan nagyra nőtt kínai riválisok, mint a Szegeden gyárépítésbe kezdett

  • BYD
  • a Nio,
  • a Changan,
  • a Xiaomi,
  • az Xpeng,
  • a Geely
  • és SAIC,

hogy csak néhányat említsünk a népes felhozatalból. Akiken jóval kisebb a befektetői nyomás, mint a Teslán. Elon Musk kényszerű leépítésekről is határozott a hó közepén, a Tesla 140 ezer fős globális gárdájából minden tizedik dolgozó garantáltan megkapja a felmondólevelét, némi végkielégítéssel egyetemben. 

A Tesla ezzel alkalmazkodik a trendhez, de az idén már 43 százalékot zuhant árfolyam aládúcolásához ez aligha lesz elegendő. A befektetők az egykor ajnározott, iparági etalonnal tekintett profitmarzs alászállására részvényeladásokkal válaszoltak, miközben a vállalat felől érkezett hírek és cáfolatuk csak fokozta a bizonytalanságot. A Reuters márciusban közölt tutibiztos értesülése szerint

 az eredetileg 2025-re ígért Model 2 olcsó kisautó fejlesztési és beruházási terveit fiókba süllyesztették, 

holott az elaggott és szűk járműkínálat szélesítésének és megújításának igénye egyre hangsúlyosabban fogalmazódik meg mind befektetői, mind vásárlói oldalról. A projekt jegelését állítólag azzal magyarázták házon belül, hogy a kínaiak tömegautóival nem tudnak versenyezni ebben a kategóriában. Amiben van is igazság, mint ahogy a hírügynökség információiban is lehet, erre utal, hogy 

a „Reuters hazudik” kiszóláson túl Elon Musk semmiben sem cáfolta megszellőztetett értesüléseket. 

Azt pedig eleve értetlenkedve fogadta a piac, hogy a Tesla robotaxi szolgáltatására fókuszál, s az már a nyáron debütálhat, a teljes önvezető funkcióval felszerelten. Utóbbit most 8 ezer dolláros akciós áron kínálják az amerikaiaknak, szemben a korábbi 12 ezres árral.

A Cybertruck sem sikertörténet egyelőre

A robotaxi debütálására még várni kell, a futurisztikus formájával tüntető Cybertruck elektromos kisteherautó ezt már tavaly novemberben megtette, de annak a gyártásával is gondok vannak, és utóbb az önálló életre is képes gázpedál miatt az összes eddig elkészült példányt – 3900 darabot – vissza kellett hívni javításra. Sokan kételkednek abban, hogy a jövő évre ígért 200 ezer darabos gyártási kapacitást el tudják érni.

Tesla unveils Cybertruck in Guiyang
A Cybertruck gázpedálja néha önállósítja magát / Fotó: AFP

Az biztos, hogy a Tesla jó ideig a világ legértékesebb – a gyorsjelentés publikálása előtt 468 milliárd dollárt érő – autógyártója marad, de kapitalizációja már csak a kétharmada a 2021 novemberében elért történelmi csúcsnak.