Nem bírságolta meg a Cup Revolution műanyagpohár- (repohár) visszaváltó céget a Gazdasági Versenyhivatal. A még 2022 őszén indított versenyfelügyeleti eljárást a cég ellen agresszív kereskedelmi gyakorlat és megtévesztés miatt. A vizsgálat végére a hivatal megállapította, hogy a Cup Revolution kereskedelmi gyakorlata önmagában nem volt alkalmas a nyomásgyakorlásra.
Ennek ellenére a GVH arra is rámutatott, hogy a környezetvédelmi, úgynevezett zöldállítások megtévesztők voltak, hiszen a cég a marketinganyagaiban tett állításait nem volt képes igazolni. Ilyen reklámszöveg volt például a cég részéről, hogy „a visszaváltható és mosható poharak használatával akár 80 százalékkal csökkenthető a rendezvények és vendéglátóhelyek hulladéktermelése”. A hivatal szerint ezek a kijelentések nem voltak megalapozottak.
Teljesen átalakulhat a repohárrendszer MagyarországonEgy felmérés szerint a magyar fogyasztók azért nem szeretik a repoharakat, mert átláthatatlannak tartják a különböző visszaváltási rendszereket. Az egyes szórakozóhelyek egymástól eltérő megoldást alkalmaznak a visszaváltható poharak kezelésére, ez pedig feszültséget szül. A BKIK elvégzett egy felmérést, amelyből kiderült, hogy a magyarok a pénzüket akarják visszakapni a repoharak után, és nem tokeneket. Felmerült a repohár-automaták ötlete is. |
Összességében a GVH mindössze figyelmeztette a céget, hogy ügyeljen jobban a jogsértések elkerülésére.
A Cup Revolution azért úszta meg a bírságot, mert a versenyfelügyeleti eljárás alatt együttműködő volt, és felülvizsgálta saját kereskedelmi gyakorlatát, a problémás reklámjain pedig változtatott.
Emellett a GVH figyelembe vette, hogy a cég kisvállalkozásnak minősül, korábban nem merült fel velük szemben jogsértés, illetve a kereskedelmi gyakorlata nem fokozottan védett fogyasztói kört érintett.
A GVH feltételezi, hogy a Cup Revolution a jövőben jogkövető magatartást tanúsít majd, így most beérték egy figyelmeztetéssel. Ennek részeként a cégnek felül kell vizsgálnia minden zöldreklámszövegét, illetve elő kell segítenie, hogy a fogyasztók tisztában legyenek a repoharak visszaváltási szabályaival. Ez utóbbi érdekében a vállalkozás már egy repohár-visszaváltást segítő applikációt is kifejlesztett.
A repoharak ennek ellenére továbbra is a GVH célkeresztjében maradnak, mivel a viszonteladók még élhetnek tisztességtelen gyakorlattal. A GVH elnöke már levélben fel is szólított egy fővárosi koncerthelyszínt, hogy különös figyelemmel legyen a repoharak visszaváltásáról szóló tájékoztatókkal kapcsolaban.