Milyen hatása lesz az üzemanyagár-emelésnek?

Vélemény
A jövedéki adó emelése miatt július elsején a motorbenzin és a gázolaj ára is növekszik (Világgazdaság, 2002. június 17., 3. oldal). A jövedéki adók emeléséről az előző kormány 2000 őszén hozott döntést. Az intézkedést a fuvarozók képviselőivel kötött megállapodással összhangban elhalasztotta mindaddig, amíg a brent olaj hordónkénti háromhavi átlagára nem csökken 25 dollár alá. Az emelés közvetetten vagy közvetlenül a gazdaság minden szereplőjét érinti, az később derül majd ki, hogy milyen mértékben.

Csökkenő eredmény

“A Volán-vállalatokat közvetlenül érinti az üzemanyagár-emelkedés. A gázolaj árának változása a személyszállításnál a huszonnyolc Volán-vállalatnál éves szinten 1,4 milliárd forintos többletköltséget jelent. Az áruszállításnál pedig ez az összeg mintegy hétszázmillió forintra rúg – mondta a Volán Egyesülés gazdasági igazgatója. – Az árbevételre vetítve ez 1, illetve 1,6 százalékot tesz ki. Áremelésre legfeljebb jövőre kerülhet sor, hiszen a hatósági egyeztetések az év végén várhatók. Ez azt jelenti, hogy a vállalatoknak számolniuk kell azzal, hogy csökken a nyereségük, éves eredményük romlani fog. Várható, hogy a cégeknek kevesebb forrásuk jut majd fejlesztésre, ami kedvezőtlen a társaságok számára, hiszen többségüknek égető szükségük lenne járműveik korszerűsítésére. A jövedéki adó emelése nem volt váratlan, hiszen a kormány már egyeztetett a fuvarozók képviselőivel, s akár korábban is meghozhatta volna ezt a döntést.”

Molnár József, a Volán Egyesülés gazdasági igazgatója

Közbeszerzés

“A MÁV Rt. évente 72-75 ezer tonna gázolajat használ fel, ennek a nettó értéke mintegy hatmilliárd forint – mondta a vasúttársaság főenergetikusa. – Pontos számításokat még nem végeztem, hogy a júliusi árváltozás mekkora többletköltséget jelent majd a cégnek. Előzetes becslésem szerint a nettó többlet 500-600 millió forint lehet. A vasúttársaság ugyan visszaigényelheti a jövedéki adót, de a tapasztalatom az, hogy annak emelése mindig együtt jár a gázolaj árának változásával is. A MÁV közbeszerzési eljárás keretében szerzi be a gázolajat, s a pályázatokat általában a Mol Rt. nyeri, s a nagykereskedelmi beszerzésben rejlő lehetőségeket ki tudjuk használni. A MÁV-nál is ügyelünk a gazdaságos üzemanyag-felhasználásra, s igyekszünk optimalizálni a fogyasztást. Ennek két módja is van, egyrészt a régi, nagy fogyasztású dízelmozdonyokat fokozatosan lecseréljük, illetve a villamosított vonalak számát növeljük.”

Farkas László, a MÁV Rt. főenergetikusa

Nyomott piac

“A benzinárváltozás miatt cégünk is emel majd árat, hiszen több mint egy éve nem változtattunk a fuvardíjon. Annak mértékéről még nem született döntés, de várhatóan tíz százalék alatt marad – hangsúlyozta a City Taxi elnöke. – A pontos időpont sem ismert, megfigyeljük, hogy a környezet hogyan reagál a változásokra. Az emelés időpontját igyekszünk elodázni, ameddig csak lehet, hiszen a piacon túlkínálat van. Cégünknek sok megrendelést jelentett a külföldi érdekeltségű cégek vezetőinek, illetve azok családtagjainak szállítása. Megfigyelhető azonban, hogy jó néhány vegyes vállalatnál a külföldieket magyar vezetők váltják fel, s ők – mivel kompenzációt kapnak a gépkocsihasználathoz – kevésbé veszik igénybe szolgáltatásainkat. A jövedéki adó emelésének mértékét nem találom aránytalanul magasnak, tudomásul kell venni, hogy a kormány kiadásainak fedezéséhez szükség van bevételeinek növelésére is.”

Polinger Sándor, a City Taxi elnöke

Mérséklődő nyereség

“Szükség lenne arra, hogy a benzinárváltozás miatt árat emeljünk, de a piac ezt nem engedi meg, a veszteséget ,le kell nyelnünk’ – emelte ki az Internet ABC Élelmiszer Házhoz Szállítás cégvezetője. – Ez azt is jelenti, hogy a vállalatnál dolgozók bérét nem tudjuk emelni. Az kedvező lehet számukra, hogy az ígéretek szerint a minimálbér adómentes lesz. Cégünk mozgásterét behatárolja, hogy egyik beszerzési lánchoz sem tartozunk, eddig nem szorultunk rá, hogy elkötelezzük magunkat. A lakossági rendelés kismértékben bővül, de az megfigyelhető, hogy sok ember számára a vásárlás is élmény, s külön programot jelent. Konkurenciát jelentenek számunkra az élelmiszerláncok is, melyek a palettát a házhoz szállítással is színesítik. Várható, hogy a következő években többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatást, bár egyes külföldi példák óvatosságra intenek, hiszen Amerikában például több ilyen profilú vállalkozás is csődbe ment.”

Angyal Attila, az Internet ABC Élelmiszer Házhoz Szállítás cégvezetője

Árváltozás nélkül

“Az üzemanyag-áremelés miatt nem kényszerülünk arra, hogy változtassuk árainkat – mondta a Friss Gyorsfagyasztott Pékárugyártó és Forgalmazó Kft. ügyvezetője. – Nem végeztünk számításokat, hogy a benzin árának emelkedése mekkora többletet jelent, de szerencsére cégünknél az összköltségen belül az üzemanyagra fordított pénz nem képvisel jelentős arányt. Ezért nincs okunk a változtatásra, ráadásul a piac sem fogadná el az emelést. Gyakorlat, hogy egy-egy üzemanyagár-emelést követően a cégek arra való hivatkozással drágítják termékeiket, de ezt szerintem csak azok tehetik meg, akik monopolhelyzetben vannak. Vállalatunk például már másfél éve nem változtatta az árait. Ismert, hogy a sütőipari cégek egyéb költségeik növekedése miatt többször próbálkoztak áremeléssel, de azt meglehetősen nehezen tudták végrehajtani. A Friss Kft. Budapesten és környékén több mint száz üzletet lát el áruval, s tapasztalatunk szerint túlkínálat van a piacon.”

Havas Pál, a Friss Gyorsfagyasztott Pékárugyártó és Forgalmazó Kft. ügyvezetője

Lassulást jelez az építőipar alakulása

Jelentősen veszített lendületéből a fejlesztések bővülése a múlt év utolsó három hónapjára, így kérdéses, hogy két számjegyű lesz-e a szektor növekedése.

Egyre sürgetőbb az egységes Google-adó

A nemzetállamonként eltérő szabályozás versenyhátrányba hozhatja az uniós cégeket.

Hamarosan autóval is lehet fizetni

Egy szolgáltatás lehetővé teszi, hogy egy járműfelismerő rendszerrel automatikusan megoldható legyen a fizetés két másodperc alatt, érintésmentesen.

A gazdaságot is megfertőzte a Kínából indult járvány

Az egész világgazdaságra érezteti hatását a betegség – véli a szakértő.
Világgazdaság Piactér