Kifejtette, hogy a biogázolaj kedvező piaci lehetőségei és jobb energetikai tulajdonságai miatt is több sikerrel kecsegtet a benzinbe keverhető, jelenlegi módon előállított bioetanolnál. Gázolajból Magyarországon és Európában is nagyobb a kereslet, mint benzinből, ami alapvetően meghatározza a biokomponens szükségletet. Az EU egyre inkább importra szorul, míg benzinből már jelenleg is túltermelés van. A biodízel piaci előnyeihez tartozik az is, hogy felhasználása több autógyártó véleménye szerint magasabb keverési arányban sem igényli a dízelüzemű járművek motorjainak különösebb átalakítását.
Magas bioetanol-tartalmú benzinnel ugyanakkor csak speciális autók működnek meghibásodás nélkül. Döntő különbség a két bioüzemanyag-féle között, hogy a biodízel energiamérlege kedvezőbb. Amíg biodízellel gyakorlatilag ugyanannyit lehet autózni, mint a hagyományos gázolajjal, addig a magas etanol tartalmú benzineket használó járműveket gyakrabban kell majd tankolni, mint a hagyományos benzinnel üzemelőket. Az pedig még egyelőre vitatott, hogy a bioetanol előállítása nem jár-e több energiával, mint amennyit maga a végtermék tartalmaz. Biogázolajnál egyértelmű az energianyereség. Az energiamérleggel és a gyártás alacsony emissziós jellemzőivel függ össze a biodízel pozitívabb éghajlatvédelmi jellemzője.
A megújuló energiaforrások közé sorolt bioetanol használatakor szerény mértékű szén-dioxid megtakarításról lehet beszélni, mivel a gyártástechnológia jelentős hőenergiát igényel és nagy füst-gáz kibocsátással jár. Tiszta biodízel alkalmazása esetén viszont 30-40 százalékot is elérhet a megspórolt üvegházhatású gázok kibocsátása. A fejlesztési igazgató beszámolt arról, hogy az említett előnyök miatt a Mol jelenleg elsősorban a biodízellel kapcsolatos kutatásokra összpontosít. A társaság nemrég nyert el több más magyarországi szervezettel közösen 500 millió forintot a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal Jedlik Ányos programján. A Mol tudományos akadémiai és egyetemi műhelyekkel, minisztériumi háttérintézményekkel, mezőgazdasági vállalkozásokkal 2009-ig egymilliárd forint értékű kutatást végez azzal a céllal, hogy a jelenleginél jobb fizikai tulajdonságú biodízelt lehessen előállítani nagy mennyiségben.
A tervekben magasabb cetánszámú, azaz nagyobb teljesítményt lehetővé tevő, továbbá kedvezőbb hidegtűrésű, minimális kéntartalmú termék, illetve technológia kifejlesztése szerepel. A projekt célja az is, hogy ne csak repcéből, hanem a magyarországi növénytermesztési adottságoknak inkább megfelelő napraforgóból is lehessen szabványoknak megfelelő biogázolajat gyártani. Az alapanyagbázis kibővítése azért fontos, mert így fedezhető marad a bioüzemanyag alapanyag hazai forrásokból akkor is, ha az EU a későbbiekben növeli az üzemanyagokba keverhető bio-komponensek mennyiségét. A jelenlegi szabályozások és elterjedt járműkonstrukciók 5 százalék biokomponens bekeverését teszik lehetővé Európában.
A Mol 2008-tól tervez biodízelt keverni a hazai gázolajba, mégpedig 4,4 százalékos mértékben. A jövedéki szabályok ösztönzésének hatására ugyanakkor a Mol által forgalmazott motorbenzinek 70 százaléka már most is tartalmaz körülbelül 2 százalék mértékben biokomponenst. (MTI Eco)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.