Néhány éve indult el a „vásárolj most, fizess később”, azaz Buy Now Pay Later (BNPL) pénzügyi szolgáltatás az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában, ma már több mint harminc országban, a többi között Magyarországon is van ilyen fizetési lehetőség a piacon – hívta fel a figyelmet a Deloitte könyvvizsgáló csütörtöki közleményében.

Businessmen holding a smartphone with icons of  BNPL with online shopping icons technology. BNPL Buy now pay later online shopping concept. Businessmen holding a smartphone with icons of  BNPL with online shopping icons technology. BNPL Buy now pay later online shopping concept.
Fotó: Khaosai Wongnatthakan

Az új finanszírozási szolgáltatás a vállalat szakértői szerint hamarosan a hitelkártya új versenytársává válhat. A BNPL keretében a vásárláskor azonnal elérhetővé válik a kamatmentes halasztott vagy részletfizetési lehetőség; a szolgáltatás elsősorban olyanok számára lehet érdekes, akik nem rendelkeznek hitelkártyával vagy más fedezetlen hiteltermékkel – írták.

A BNPL megjelenéséhez és rohamos növekedéséhez három alapvető trend vezetett: 

  • az e-kereskedelem növekedése, 
  • a hitelkártyák visszaszorulása és 
  • a magas ügyfélszerzési költségek. 

Az innováció lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy bármilyen vásárlás költségét kamatmentes részletben fizesse.

A törlesztés után, ha hosszabb időszakra szól, kamatot is felszámítanak.

A szolgáltatás hátránya, hogy a felelőtlen költekezést támogatja, ezáltal képes elősegíteni a túlköltekezést, főképp ha az ügyfél a meglévő hitelkártyáját is a szolgáltatáshoz kapcsolja. Mindez egy gazdasági válság és tartós idején veszélyes lehet

– mondta Csonka Barbara, a Deloitte Magyarország technológiai üzletágának tanácsadója. A szolgáltatás elterjedését nagyban segíti a fiatalabb generációk hagyományos bankokkal szembeni bizalmatlansága – mondta Jalsovszky Géza, a Deloitte Magyarország technológiai üzletágának szenior menedzsere. 

A BNPL legnagyobb globális szereplői többek között az Affirm, a Klarna és az Afterpay; Magyarországon már a nagyobb kereskedelmi bankok, de akár az Apple és a Revolut is kínálja.

A szolgáltatás terjedését a fiatalok körében különösen ösztönzi, hogy közöttük sok az olyan ügyfél, akinek nincs megtakarítása és stabil munkahelye, így nem jogosult a hagyományos értelemben vett hitelfelvételre.

Egy fizetési szolgáltatás, amellyel tovább nyújtózkodhatsz, mint a takaród ér

Új szereplő lép be a „vásárolj most, fizess később” piacra, amelynek lényege, hogy az ügyfelek kisebb kiadásait egy platformon keresztül rendszerezik, és részletfizetési lehetőséget biztosítanak számukra.