Az induló vállalkozások pályájuk kezdetén több mint egy évszázadon keresztül a hazai piacra koncentráltak. Napjainkban azonban egyre több vállalkozás születik globálisnak, s ezek már az első naptól fogva hajszolják a távolság által teremtett lehetőségeket, beletanulnak a távoli üzemelés menedzselésébe, és vadászatot folytatnak a földkerekség legkedvezőbb termelési helyszínei, legfényesebb elméi, leggálánsabb befektetői és legtöbb nyereséget hozó vevői után, akárhol legyenek is azok.
Mindez nem könnyű. Isenberg, a Harvard Business School professzora kutatásában arra a megállapításra jutott, hogy a globális induló vállalkozások három kihívással szembesülnek. Először is a távolság logisztikai problémákat és pszichés korlátokat teremt, úgyszintén a kultúrák, nyelvek, oktatási rendszerek, vallások és gazdasági fejlettségi szintek közötti különbség. Már az olyan alapszintű feladat, mint a különböző országok heti munkarendjének kezelése is komolyan igénybe veheti egy induló kisvállalkozás személyzetét. A második a kontextusok által jelentett kihívások (és lehetőségek) – azaz a különböző országok politikai, jogszabályi, igazságszolgáltatási, adózási, környezeti és munkaügyi rendszereinek – kezelése. Harmadszor, bármely más vállalkozáshoz hasonlóan a globális induló vállalkozásnak is meg kell találnia a módját, hogyan veheti fel a versenyt a piacon már működő, nagyobb szereplőkkel úgy, hogy jóval kevesebb erőforrással gazdálkodhatnak.
Isenberg megállapítása szerint a sikerhez a globális vállalkozóknak négy kompetenciát kell kiművelniük és csiszolniuk: világosan fogalmazzák meg a globálissá válás logikai alapjait és indokoltságát, tanuljanak meg szövetségre lépni az erősebb partnerekkel, jeleskedjenek a nemzetközi ellátási lánc menedzselésében, és alakítsanak ki multinacionális kultúrát szervezetükön belül.
A vállalkozóknak nem szabad félniük attól, hogy a világ nem lapos. A globális szerep talán nem a gyáváknak való, de még az induló vállalkozások is felvirágozhatnak azáltal, hogy kihasználják a távolságot a versenyelőnyhöz jutás érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.