Amikor nem szabad globalizálódni
A London Business Schoolon oktató Alexander és Korine szerint a kellően át nem gondolt globalizációs stratégiákkal rendelkező cégeket az a veszély fenyegeti, hogy a részvényesek megbízottai által kezdeményezett feldarabolási vagy átalakítási törekvések célpontjává válnak. Mégis nagyon sok vállalkozás (különösen a liberalizált szolgáltató és termelő iparágakban) megalapozatlan feltételezésekkel élt a globálissá válás szükségszerűségét illetően, és teljes gőzzel haladtak előre a kudarc irányába. Ha megálltak volna, hogy ezt a három egyszerű kérdést megválaszolják, nagy valószínűséggel elkerülhették volna tévedéseiket.
Vannak-e potenciális előnyei a mi vállalatunk számára?
Azok a lépések, amelyeknek egyes cégek esetében van értelmük, nem feltétlenül működnek mások esetében. A tetőcserépgyártó Redland akkor tanulta meg ezt a leckét, amikor megpróbálta a már meglévő technikai know-how-ját a hazai piac határain túl is kihasználni – annak felismerése nélkül, hogy az építési szokások bizonyos országokban nagyon csekély keresletet támasztanak a beton tetőcserepek iránt. A vállalat tökéletesen képes volt a releváns technológia átadására, ez azonban teljesen értéktelennek bizonyult ezeken a piacokon.
Rendelkezésünkre állnak-e a szükséges menedzsmentképességek?
Még ha vannak is a globálissá válásnak potenciális előnyei egy vállalat számára, esetleg nincs abban a helyzetben, hogy
realizálja azokat. Noha a BTR ipari konglomerátum sok országban megjelent, minden egyes üzleti egysége többé-kevésbé autonóm módon működött. Ügyfelei globalizálódtak, és már nemzetközi szinten is koordinált ellátást és támogatást vártak el. A BTR-nek jók voltak az adottságai a beszállításhoz, de begyepesedett kultúrája meghiúsította a globális integrációra tett próbálkozásokat.
Felülmúlják-e a költségek az előnyöket?
A globális erőfeszítések nemkívánatos eredményre vezethetnek az előre nem látható járulékos károk miatt. A háztartási eszközöket és elektronikai cikkeket gyártó kínai TCL felvásárlások és vegyesvállalat-alapítások sorának köszönhetően gyorsan terjeszkedett az Egyesült Államokban és Európa-szerte. Eközben a vállalat infrastruktúrája nehezen kezelhetővé vált; a menedzselés költségei felülmúlták a megnövekedett méretből fakadó előnyöket, és hatalmas veszteséget eredményeztek.


