- Január 1-je óta új közbeszerzési törvény van hatályban. A változások kinek kedveztek leginkább?
- A szabályozási következetlenségeket felszámolták, csökkent az alkalmazást nehézkessé tevő kereszthivatkozások száma is. A törvény alapvető szabályozási elve viszont lényegesen nem változott. A részletszabályok módosulásai egyértelműen az ajánlattevői oldal piacra jutását segítik.
- Mire kell különösen ügyelni, ha egy közbeszerzésben uniós pénzeket is felhasználnak?
- A különbség a fokozott ellenőrzésben van: a forrásgazda szerveztek (NFÜ, Közreműködő Szervezetek) az eljárások megindítása előtt ellenőrzik a dokumentumokat. Javaslataikat, kifogásaikat közlik a kedvezményezettekkel, s az eljárást folyamatában és utólag is ellenőrzik. Ha mindez elmarad és az utólagos uniós ellenőrzés szabálytalanságot állapít meg, az a támogatás megvonását eredményezheti. Ez az egyébként időigényes folyamat garantálja, hogy az uniós források felhasználása minden szempontból szabályos legyen. Ez alapfeltétele a támogatások lehívásának, ezért a hatékonysággal összeegyeztethetőnek kell tekinteni.
- Az EU-alapokat felhasználó pályázatok feltételeit egyre inkább a pályázók igényeihez igazítják. Lehet itt még javítani a hatékonyságon?
- Az alkalmassági követelményeket a forrást felhasználó ajánlatkérők határozzák meg. A pályázók és az ajánlatkérők közös érdeke, hogy ezek ne legyenek túlzók, hiszen a szűkítő feltételekkel csökkenhet a potenciális ajánlattevők száma, nőhet az eljárás eredménytelenségének esélye.
- Mit tehetnek a kkv-k a sikeres pályázásért?
- Bizonyos, kis értékű eljárásformák esetén az ajánlatkérők kizárólag ezeket a szereplőket vonhatják be az eljárásba. A nagyobb értékű eljárások esetében az ajánlatkérőnek joga van úgy dönteni, hogy a részvétel jogát fenntartja a kkv-knak. A sikeres pályázáshoz elengedhetetlen a megfelelő jogi felkészültség.