BUX 42,294.68
+0.93%
BUMIX 3,972.87
+0.31%
CETOP20 1,960.74
0.00%
OTP 10,625
+0.43%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.56%
0.00%
ZWACK 17,050
-2.57%
0.00%
ANY 1,650
+0.61%
RABA 1,165
0.00%
0.00%
-0.24%
0.00%
+0.46%
OPUS 193.2
0.00%
-2.06%
+0.12%
0.00%
+1.60%
OTT1 149.2
0.00%
+0.51%
MOL 2,876
+1.48%
DELTA 39.05
-2.38%
ALTEO 2,420
+1.26%
0.00%
+0.40%
EHEP 1,500
-8.81%
-2.11%
+0.38%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.11%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+3.81%
0.00%
0.00%
0.00%
+7.14%
GOPD 9,020
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
0.00%
NAP 1,230
+0.33%
+11.11%
+0.48%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Angolérettségi: részben jogos lehet a diákok panasza

Az emelt szintű angol érettségin nem a CD-n lejátszott szöveg hallhatóságával volt a probléma, hanem rossz volt a szövegválasztás és a feladat is - állítja a Nyelvtudásért Egyesület vezetője. Rozgonyi Zoltán az Indexnek azt mondta: a rosszul kitalált feladatnál a diákok nagyon könnyen elveszthették a fonalat.

"Nem a hangfelvétel hallhatóságával vagy akusztikai minőségével volt önmagában probléma, hanem a feladat minősége és a szövegválasztás együttesen okozhatott nehézséget" - mondta a Nyelvtudásért Egyesület vezetője az indexnek. Az egyesület részletes állásfoglalást is ki fog adni. Rozgonyi Zoltán ebből annyit bocsátott előre, hogy a hangfelvétel minőségével önmagában nem volt  gond. A három anyanyelvi beszélő normál beszédritmusban, más-más akcentussal, de érthetően beszélt. Egy visszhangos teremben azonban tényleg megnehezíthette az érthetőséget, hogy az autenticitás kedvéért az első feladathoz tartozó felvételt még visszhangosították is. Rozgonyi szerint az illuzórikus elvárás lenne, hogy minden vizsgahelyen teljesen azonosak legyenek a technikai feltételek. Az viszont józan követelmény lenne, ha legalább a terem bizonyos paramétereit és a lejátszók teljesítményszintjét előírnák.

A feladat nehézsége Rozgonyi szerint inkább abban volt, hogy az idegenvezető egy képről beszélt. Bár Picasso festményéről egy aprócska fekete-fehér másolat látható volt a feladatlapon, a nagyon választékos műismertető szöveget hallás után követni, értelmezni kimondottan nehéz feladat volt. Nem volt szituáció, nem volt történet, ami kapaszkodót nyújtott volna a diáknak a nehezebben kihallható szövegrészek értelmezéséhez, kikövetkeztetéséhez.

Rozgonyi Zoltán szerint a feladatnak súlyos további hibája volt még, hogy kérdésenként 2-2 függetlenül kitalálandó szó beírását várták el, azonban ezekre együttesen lehetett 0 vagy 1 pontot kapni. Ezzel szélsőséges esetben az is szerezhetett akár nulla pontot az egész feladaton, aki a rákérdezett szavak felét helyesen írta be, de pechjére kérdésmondatonként csak az egyiket találta el helyesen.

A minisztérium szerint nincs szükség semmilyen intézkedésre, holott a fővárosi kormányhivatal az Indexnek azt válaszolta: az egész országból érkeztek jelzések az angol hanganyag miatt.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek