BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Öveket becsatolni, rázós szakasz előtt az európai autószektor

Egyszerre két irányba kell figyelniük a szegmens befektetőinek. Jönnek az európai autógyártók második negyedéves gyorsjelentései, na meg közeledik egy sorsdöntő határidő az amerikai–európai kereskedelmi kapcsolatokban.

A következő napokban publikálják második negyedéves eredményüket az európai autógyártók. Ami még mozgalmasabbá teszi ezeket a napokat, az az, hogy elvileg augusztus elsejéig kellene valamiféle megállapodásra jutni az amerikai vámokat illetően is. 

európai autó Husum's 'mogul slope' flattened out
Rázós szakasz előtt áll az európai autószektor / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Az európai autógyártók előtt a japán példa lebeg

Persze az elmúlt hónapokban már sok mindent láttunk a vámok kapcsán, így nem zárható ki, hogy a történet még további kanyarokat vesz.

A vámok jelentőségét jól mutatja a japán példa. A japán autógyártók árfolyama padlógázzal gyorsított az amerikai–japán kereskedelmi megállapodás hírére. Örülhettek is, hiszen mindössze 15 százalékos vám vonatkozik rájuk a szektort érintő, globálisan érvényes 25 százalékos vámmal szemben, sőt a tárgyalási folyamat legsötétebb pillanataiban 25+25 százalékos, vagyis 50 százalékos vámmal is fenyegetőzött Donald Trump amerikai elnök, bár ezt azért nehéz volt komolyan venni.

A legtöbb esetben két számjegyű pozitív árfolyam-emelkedést láthattunk a megállapodás bejelentését követően, hiszen 

  • a Honda árfolyama 11 százalékot, 
  • a Toyotáé 14 százalékot, 
  • a Subarué csaknem 17 százalékot, 
  • a Mazdáé pedig közel 18 százalékot emelkedett.

Nem mindennapi mozgások. Olyannyira nem, hogy a Toyotánál 2008-ban, a Subarunál 2009-ben volt utoljára hasonlóra példa. A Suzuki némileg kakukktojásnak számít szűk 4 százalékos emelkedésével, amit magyaráz, hogy ennél a gyártónál nagyítóval kell keresni az amerikai eladásokat.

A japán alku mellett bizakodásra adhat okot az Egyesült Királysággal kötött kereskedelmi megállapodás is. Abban évi 100 ezer gépkocsiig kedvezményes 10 százalékos vámot garantáltak, és csak a fölött alkalmazandó a 25 százalékos kulcs.

Tavaly 106 ezer gépkocsit exportáltak az Egyesült Királyságból az USA-ba, és idénre némi csökkenésre számítanak, úgyhogy azt mondhatjuk, lényegében a teljes mennyiség a kedvezőbb megítélés alá eshet, bár korlátozott az export további növekedése.

A Bloomberg értesülései az EU esetében Japánhoz hasonlóan 15 százalékos autóipari vámokról szólnak, de ezeket még korai lenne biztosra venni.

Jól árazott jelenleg az európai autószektor?

Érdekes kettősség jellemzi az európai autószektor értékeltségét. Az európai autószektort tömörítő STOXX 600 Automobiles & Parts index idei évi várakozásokkal kalkulált EV/EBITDA- (vállalati érték/EBITDA) értékeltségi mutatójának jelenlegi értéke 3,1.

A mutató önmagában nem számít túl magasnak, hiszen a tartós fogyasztási cikkek indexe, amelynek egyik alindexéhez tartoznak az európai autógyártók is, több mint kétszer ekkora értékeltségen forog, az európai részvények összessége pedig a 10-es szint fölött van.

Ha viszont a szektor múltbeli értékeltségét vesszük összehasonlítási alapul, akkor lényegében pont a tízéves átlagon áll a mutató. Sőt, az elmúlt három év rendkívül alacsony szintjéhez képest akár magasnak is tűnhet a mostani értékeltség.

 

Talán akkor állunk a legközelebb a valósághoz, ha jól árazottnak tekintjük jelenleg a szektort. Ez pedig azt is jelenti, hogy az árfolyamra ható legerősebb tényezők most a vállalati hírek, azaz például a gyorsjelentések, valamint a szektor egészének helyzetét meghatározó vámok lehetnek, hiszen értékeltségi oldalról nem várható jelentősebb átárazódás.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.