BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pénzügyi oktatás: diagnózis és terápia

Számos kutatás igyekezett válaszolni arra a kérdésre, hogy megfelelő-e a magyarok, különösen a fiatalok pénzügyi kultúrája. Hergár Eszter és Prof. dr. Németh Erzsébet cikke.

Milyen szerepe van a pénznek az életünkben? Angus Deaton a szegénység mérésének módszertanáért kapta 2015-ben a közgazdasági Nobel-díjat, aki megállapította, hogy a pénz igenis boldoggá tesz akkor, ha az ember a nélkülözésből a megélhetésbe, majd a biztonságba kerül általa. Bár a kutatás arra is rámutat, hogy egy bizonyos szint fölött a több pénz már nem okoz jelentős életminőség-javulás, a pénzügyi biztonság megteremtése az ember egyik legfontosabb motivációja, aminek nemcsak egyéni, de társadalmi, makrogazdasági relevanciája is van. Minden gazdasági szereplő elemi érdeke, hogy az ország polgárai tájékozottak legyenek a pénzügyek területén, és pénzügyi döntéseiket kellő körültekintéssel hozzák meg. Számos országban ezért nemzetstratégiai prioritásként határozzák meg a lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztését, s ez különösen jellemző lett a pénzügyi válság kirobbanását követő időszakban. Hazánkban azonban ilyen stratégia korábban nem készült.Pénzügyi edukáció: diagnózis és terápia.

Forrás: AFP

Számos kutatás igyekezett válaszolni arra a kérdésre, hogy megfelelő-e a magyarok, különösen a fiatalok pénzügyi kultúrája. Ezen belül: milyen az attitűdjük a pénzhez; milyen pénzügyi tudással és kalkulációs készséggel rendelkeznek; milyen pénzügyi viselkedés, megküzdési stratégia jellemző rájuk; vannak-e pénzügyi céljaik; készítenek-e költségvetést stb. Elmondhatjuk, hogy ezek a felmérések összességében negatív képet festenek a magyar lakosság pénzügyi kultúrájának fejlettségéről, és jellemzően ugyanazok a kockázatok, tudásbeli és készségbeli hiányosságok merülnek fel időről-időre. Kovács Levente és Terták Elemér frissen megjelent könyvük szerint akár a hazai, illetve a nemzetközi (OECD) összehasonlító kutatásokat nézzük, akár a közelmúlt súlyos hitelválságát vesszük alapul, akár az egyes befektetési szolgáltatók körül kialakult súlyos anomáliákat elemezzük, azt kell megállapítanunk, hogy Magyarországon a lakosság pénzügyi kompetenciái (tájékozottsága, felkészültsége, gyakorlata, attitűdje) messze elmarad a kívánt, a piacgazdaságban eligazodáshoz szükséges, nélkülözhetetlen szinttől. A Pénziránytű Alapítvány OECD módszertanán alapuló kutatási eredményei szerint tendencia, hogy a lakosság pénzügyeit tekintve kevésbé megfontolt, gondos és előrelátó lett 2015-re, mint volt a korábbi 2010-es felmérés alkalmával.

Egyre kevesebben készítenek családi költségvetést, illetve tendenciaszerűen csökkent a pénzügyi feladatokat helyesen megoldani tudók aránya. Jó hír viszont, hogy napi megélhetési gondokkal 2015-ben kevesebb válaszadó találkozott, mint 2010-ben. Mindez összefügghet a kedvezőbb munkanélküliségi, GDP és inflációs adatokkal. Egy 2013-ban az Állami Számvevőszék által támogatott kutatás, emellett felhívja a figyelmet arra, hogy a középiskolai pénzügyi-gazdasági képzésben részesültek pénzügyi kultúrája nem fejlettebb az ilyen képzésben nem részesülteknél. Ennek apropóján készült el az Állami Számvevőszék második felmérése, amely a hazai pénzügyi kultúra fejlesztését végző programokat veszi górcső alá. A kutatás eredményei arra engednek következtetni, hogy a fejlődés egyik gátja az lehet, hogy bár a közoktatásban tanulók jelentős hányada részesül általában a közoktatáson kívüli pénzügyi kultúra fejlesztését célzó képzésben, ezek a képzések igen rövidek, alig pár órásak voltak. Ráadásul a rövidebb képzések jellemzően több témát is átfognak, ezáltal egy-egy téma feldolgozására még kevesebb idő jutott. A képzések eredményessége szempontjából további kockázatot jelentett, hogy a képzési tematika, a tananyagok rendelkezésre állása, nyilvános elérhetősége nem volt jellemző.

A pénzügyi kultúra fejlesztéséről szóló kutatási jelentéssel egy időben jelent meg a Pénziránytű Alapítvány által támogatott „Iránytű a pénzügyekhez” című tankönyv, amely 2016 tavaszán átesett a tankönyvvé nyilvánítási eljáráson. A tankönyv megpróbálja a hazai oktatás egyik régi hiányosságát pótolni, ezáltal áttörést elérni a pénzügyi kultúra iskolai fejlesztésében. Emellett az Alapítvány úgy ítélte meg, nem lehet szerencse kérdése, hogy a következő generáció mit tud az életét meghatározó pénzügyi kérdésekről. Megítélésük szerint sokkal tudatosabban és szervezettebben kell felkészítenünk a gyerekeket, fiatalokat annak érdekében, hogy felnőttként jobban boldoguljanak, természetesebben, magabiztosabban mozogjanak a pénzügyek világában. Ennek érdekében született például az általános iskolásoknak szóló, „Küldetések a pénz világában” című tankönyv is. Mindezek mellett a Nemzeti Alaptantervben a kezdeményezőkészség és a vállalkozói kompetencia fejlesztésének egyik elemeként a Pénzügyi és vállalkozói ismeretek tantárgy is bevezetésre került a szakképzési gimnáziumok 10. osztályában, ahol pénzügyi alapismeretek mellett gyakorlatorientált vállalkozói ismereteket tanulnak a diákok 2016-2017-es tanévtől. A lakosság, benne a fiatalok pénzügyi tudatosságának, pénzügyi jártasságának erősítése fontos nemzeti feladat, ezért nemzeti stratégia készült a pénzügyi tudatosság fejlesztésére, amely még a nyár előtt a kormány asztalára kerülhet.

Összességében tehát elmondható, hogy az említett lépések nagy valószínűséggel kimutatható változásokat hozhatnak a fiatalok pénzügyi kultúrájában, tudatosságában és viselkedésében, melynek eredményei reményeink szerint egy újabb felmérésben is megmutatkozik majd.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.