Kockázatos dolog a két választási forduló között azokat a gondolatokat papírra vetni, amelyek alább következnek. A látszólag semleges (sőt, akár unalmasnak is tűnő) sorok a választási harc élesedésével, a buzgó árokásás időszakában meglehetősen anakronisztikusnak hathatnak. Ráadásul ebben a feszült környezetben könnyen süthető rá valakire a szekértolás vádja, hiszen manapság minden kijelentés automatikusan rákerül arra a patikamérlegre, amely azt méri, vajon melyik politikai erőnek jön jobban valamely vélemény hangoztatása. Valójában azonban már-már egészségtelennek ható cinizmussal figyeljük a pártok makrogazdaságra vonatkozó megnyilatkozásait, illetve néhány piaci szereplő erőltetett reakcióit. Állításunk nagyon egyszerű: akárki kerül áprilistól kormányra, semmiképpen nem szakad meg a magyar gazdaságpolitika 12 éve tartó folytonossága, semmiféle jelentős változás nem várható a makrogazdasági politikában, és a magyar gazdaság által leírt egyensúlyi és növekedési pálya gyakorlatilag fikarcnyit sem fog változni.
Erre a mondatra néhány héttel ezelőtt valószínűleg mindenki megrántotta volna a vállát, ma már érdekeket sért mindkét oldalon, ahol a különbözni vágyás igen fontos motiváció. Pedig ahogy a nyugalmasabb időszakokban - erőforrás és elégséges információ hiányában - a külföldi szakértők a hazaiaknál többnyire kevésbé pontosan találják el a rövid távú folyamatokat jelző mutatók értékeit, most éppen a távolságtartás segíti a tisztánlátást - ezért a nyugati elemzők látszólagos közönye. Magyarország makrogazdasági politikáját ugyanis a 90-es évek eleje óta örvendetes módon mindvégig a gazdasági racionalitás vezette, szakmai kompetencia, képesség terén pedig nem voltak jelentős különbségek az egyes kormányok technokratái és politikusai között. Ráadásul a gazdaságpolitikai döntéseket determinálta a kis, nyitott országokra jellemző szűk mozgástér, a külső gazdasági hatások és az erőteljes választási ciklusok jelenléte (mindhárom négyéves szakaszban). A fenti gondolatokra példa a forint árfolyamának a választások alatti mozgása: miközben néhány elemző nagyítóval keresi a voksolás első fordulójának hatását a hazai valutára, valójában annak ingadozása alig haladta meg bármely átlagos napét. Persze minden bizonnyal több tényező együttes hatása is benne van ebben a relatív mozdulatlanságban, mégis komikusnak hat, hogy politikai megnyilvánulások miként nagyítódnak fel egyes piaci szereplők értékítéletében. Félig-meddig kivételt jelentenek a részvénypiaci folyamatok: a jobboldali kormány tőzsdeellenessége után az első forduló reményt adott a befektetőknek egy semlegesebb gazdaságpolitikára (néhány cég privatizálására, kisebb állami beavatkozásra), ezeknél a spekulatív tőkemozgásoknál azonban nem szabad elfelejteni, hogy hosszabb távon a cégek nyeresége határozza meg a papírok árát, az pedig nem fog ugrásszerűen javulni a kormányváltás tényétől sem. (Természetesen nem azt állítjuk, hogy a minden új információra reagáló gazdasági aktorokat érintetlenül hagynák a választási küzdelmek, de ezek jó része rövid távú hatás, a későbbiekben a reálgazdasági feltételeknek megfelelően formálódnak a piaci döntések.) Ugyanez a helyzet az inflációval is. Bizonyos körökben elterjedt, hogy baloldali kormányzat esetén magasabb árszínvonal-emelkedési ütemmel kell számolnunk. Nos, véleményünk szerint sem a gázárpolitikában fellelhető (a megnyilatkozásokból sejthetőnél feltehetően jóval kisebb) különbségek, sem az árfolyammal kapcsolatos megnyilatkozások nem támasztják alá ezt a meggyőződést, már csak azért sem, mert az inflációban eddig is inkább a hirtelen sokkok (élelmiszer-drágulás, benzinár-ingadozás) voltak a meghatározók. Ugyanígy a választási ciklusok, nem pedig a kormányváltások számlájára kell írni, hogy a mandátumok lejárta előtti költekezéseket automatikusan következetesebb, szigorúbb gazdaságpolitika követte. Hangsúlyozzuk, hogy a fenti okfejtések távolról sem azt jelentik, hogy a mögöttünk hagyott időszak makrogazdasági politikája döntések nélküli, eseménytelen, unalomba fulladó esztendőket jelentett. Sőt azt sem, hogy a gazdaság és a gazdaságpolitika előre látható, kiszámított irányvonalat követett volna. De az igenis kijelenthető, hogy visszatekintve az elmúlt tizenkét évre, utólag már tisztán látható, hogy a magyar gazdaság teljesítményét befolyásoló döntések igen erősen determináltak, és a rendelkezésre álló információk alapján (többé-kevésbé) komoly alternatíva nélküliek voltak. Így tehát hiba lenne, ha megtévesztenének bennünket a politikai viták hevében elhangzott, a makrogazdasági politikát érintő megállapítások. Ezek minden bizonnyal a görcsös különbségkeresések politikai retorikába történő kivetüléseiként foghatók fel. Akik tehát a különböző kormányzati időszakok összevetésével az egyes kormányok gazdasági teljesítményre gyakorolt hatásait keresve próbálnak a politikában felhasználható érveket keresni, légüres térben kapkodnak. Ha mindenáron a kormányok (pártok) gazdaságpolitikai teljesítményén keresztül próbáljuk lemérni azok alkalmasságát, sokkal célszerűbb a másik oldalról elindulni, s azt a kérdést feltenni: a gazdasági körülmények adta lehetőségekkel miként sáfárkodott egyik vagy másik hatalmi csoport. Ez azonban már egy másik elemzés tárgya lenne. Itt csupán felelőtlen módon annyit jegyezhetünk meg, hogy a jövő gazdaságtörténete erről az évtizedről nagyvonalúan csak annyit állapít majd meg: miközben - a nyugati mintákkal is analóg módon - a jobboldali kormányok elsősorban a középosztály teljesítményelvű, a baloldaliak pedig szegényebb társadalmi csoportok szélesebb támogatását tartották fontosnak, addig érdekes módon - a fejlett országokban kialakult sémával ellentétesen - a konzervatív kormányzatok inkább erős állami szerepvállalással, etatista jegyeket hordozó gazdaságpolitikával, míg a szocialisták piacbarát, erősen neoliberális filozófiával kormányoztak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.