BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elterelik a hajóforgalmat, ha nincs alku

Az Európai Bizottság az áruforgalom zökkenőmentessége érdekében kivonná a brit kikötőket az Írországgal folytatott kereskedelemből.

A Calais-t is magában foglaló Hauts-de-France (Felső-Franciaország) régió elnöke botrányosnak és elfogadhatatlannak tartja az Európai Bizottság (EB) tervét, amely szétválasztaná a hajózási útvonalakat a Brexit után, s az írországi szállítmányokat a belgiumi Zeebrugge és Antwerpen, valamint a hollandiai Rotterdam kikötőjébe irányítaná át. Brüsszelnek ezzel az a célja, hogy Nagy-Britannia kilépése után is gyors és akadálymentes maradjon a 27 tagállam közötti forgalom, s a brit vámeljárás miatt ne kelljen az uniós szállítmányoknak vesztegelniük. A múlt héten elfogadott terv újabb jele annak, hogy az Európai Unió valóban felkészül a megállapodás nélküli Brexitre.

Fotó: AFP/Philippe Huguen

Az elképzelés azonban hátrányosan érinti az Írországhoz földrajzilag közelebb lévő hét francia kikötőt, közülük csak Calais-nak több milliárd eurós bevételkiesést okoz majd a régió vezetője szerint. A Politico értesülése szerint eredetileg ezek a kikötők is szerepeltek a tervben, s az EB meg sem indokolta, hogy végül miért hagyta ki őket.

A Brexit után a vámvizsgálatok miatt ugyanolyan torlódás alakul ki Belgiumban és Hollandiában is, mint Franciaországban. Akkor miért diszkriminálják a kikötőinket? Az Európai Bizottságnak felül kell vizsgálnia ezt a tervet, a francia kormánynak pedig közbe kell avatkoznia

– mondta Xavier Bertrand a brit The Telegraphnak. Erre Párizsnak még lesz lehetősége, mivel a javaslatot el kell fogadnia az Európai Parlamentnek, továbbá a tagországok állam- és kormányfőit tömörítő Európai Tanácsnak is, a megvalósítása pedig többek közt azon múlik, hogyan végződnek a kilépési tárgyalások Londonnal. Ám ha elfogadják, akkor az érintett francia kikötők nem kapnak külön anyagi támogatást Brüsszeltől a létesítményeik felújítására. Az ilyen nagy infrastrukturális beruházásokra a 2021–27 közötti időszakra szóló uniós költségvetés 30,6 milliárd meurót irányoz elő.

Az EU jelenlegi északi-tengeri–földközi-tengeri szállítási útvonala a skóciai Edinburghből indul, érinti a brit kikötők közül Liverpoolt, Southamptont, Felixstowe-t és Dovert, aztán Calais-t és Dunkerque-et, majd Zeebruggét, Antwerpent és Rotterdamot.

A bizottsági tervezet a kikötők mellett hátrányosan érintené a francia vasúttársaságot, a SNCF-et is, amely azt szeretné, ha a Párizst és Brüsszelt Londonnal összekötő gyorsvasút a szállítási útvonal része maradna.

A tengeri szállítmányozási vállalatok hónapok óta sürgették, hogy Brüsszel dolgozzon ki egy olyan tervet, mellyel elkerülhető lesz Nagy-Britannia a Brexit után. E cégeket nem győzte meg a brit kormány ígérete, hogy a kilépés után is a lehető legakadálymentesebb lesz a kereskedelem az unióval.

A brit kikötőknek és hajózási szállítmányozóknak szakértők szerint legalább három évre lenne szükségük, hogy létrehozzák a hard Brexit esetén szükséges vámrendszert számítógépesítéssel, infrastruktúrával és elegendő számú szakember kiképzésével.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.