A német Szövetségi Munkaügynökség véleménye szerint tovább súlyosbodik az egyébként is feszült helyzet a német szakképzési piacon. A hivatal adatai alapján 26 és 36 ezer között lesz azoknak a fiataloknak a száma, akik az új képzési év szeptember végi kezdetéig nem találnak tanulóhelyet.
A Német Ipari és Kereskedelmi Kamarák Szövetségének elnöke, Ludwig Georg Braun kevésbé pesszimistán ítéli meg a helyzetet, mert véleménye szerint a munkaügynökség csak a piac kis részét látja, és ezzel túl komor képet fest. A DIHK felmérésének tanúsága szerint a vállalatok mindössze 55 százaléka jelenti be az ügynökségnél a képzési helyeket, 20 százalékuk esetileg, 25 százalékuk pedig egyáltalán nem keresi meg a hivatalokat. Ma már számos vállalat szájról szájra adva, hirdetésekben vagy az ipari és kereskedelmi kamarák útján hirdeti a képzési helyeket.
Minden híresztelés ellenére örvendetes a fejlődés – hangsúlyozta Braun, aki egyenesen azt feltételezi, hogy minden olyan fiatal, aki hajlandó és alkalmas a képzésre, kaphat is ajánlatot erre. A vállalatoktól azonban éppen a jelentkezők képzésre való alkalmassága ügyében érkezik egyre több panasz. A tapasztalatok szerint olyan elemi dolgok, mint például az egyszerű számítási műveletek végrehajtása vagy az írásbeli és szóbeli kifejezőkészség, számos végzősnél egyszerűen nincs meg. A DIHK legújabb felmérése szerint a vendéglátó-ipari vállalatok kétharmada panaszkodik a jelentkezők színvonalára.
A legtöbb vállalatnál az akadályok között csak a második helyen említik a költségeket, de ennek ellenére sem lehet tabu a képzési kiadások csökkentése – véli Braun. Egy ipari tanuló átlagosan 18 ezer euróba kerül egy vállalatnak évente. Ez főként a kisebb cégeknél jelent túl nagy összeget ahhoz, hogy a saját szükségleten túlmenően is folytassák a képzést. A cél ugyan nem a képzés alatti juttatás általános csökkentése, de lehetőséget kell adni a gyengébb pénzügyi helyzetű vállalatoknak és az alacsonyabb teljesítményt nyújtó fiataloknak is. VeGi
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.