BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Emelkedik a német útdíj

A hét végén a német felsőház, a Bundesrat is jóváhagyta azt a törvénymódosítást, amellyel a német közúti teherfuvarozókat évi 250 millió euró erejéig tehermentesítik az autópályákon szedett úthasználati díj alól. Ennek fedezetére ugyanakkor 1,1 centtel, 13,5 centre emelik a kilométerenkénti díjat, mégpedig a bel- és külföldi járművekre egyaránt.

A német közúti teherfuvarozók már az útadó 2003-as jóváhagyása, illetve 2005 eleji bevezetése idején tiltakoztak a terv ellen, mondván, hogy az hátrányos helyzetbe hozza őket a külföldi versenytársakkal szemben. A németországi üzemanyagár-képzés során már eleve beépítettek a gázolaj árába olyan tételt, amely tartalmazza az útépítések és -karbantartások fedezetét – érveltek.

Erre válaszolva a német kormány tervet dolgozott ki, amely szerint az autópályák használatáért beszedett díjból évente 600 millió eurót kellett volna visszajuttatni a belföldi fuvarozóknak. Az Európai Bizottsággal folytatott egyeztetés eredménytelen maradt, mert Brüsszel szerint a német kormány az uniós joggal összeegyeztethetetlen módon kívánta támogatni a belföldi kamionosokat. Berlin ez ellen panaszt tett az Európai Bíróságnál, annak jogerős ítélete azonban csak 6-10 év múlva várható. Átmeneti megoldásként a német kormány ezért elhatározta, hogy a lehetséges minimumra csökkenti a kamionokra kivetett éves járműadót, ezzel 150 millió eurót hagy a fuvarozók zsebében. További százmillió euró erejéig pedig kedvezményt ad a leginkább környezetkímélő (Euro–5 motorral felszerelt), új járművek beszerzésére, ebbe Brüsszelnek szintén nincs beleszólása.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.