BUX 43,528.08
+1.15%
BUMIX 3,814.2
+0.49%
CETOP20 1,856.7
-0.27%
OTP 9,212
+2.63%
KPACK 3,100
0.00%
+3.06%
+1.90%
+1.16%
+0.98%
ZWACK 17,250
-1.43%
0.00%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,125
-0.44%
-1.42%
+0.31%
0.00%
-1.42%
-1.31%
+2.89%
0.00%
0.00%
-0.06%
OTT1 149.2
0.00%
+3.21%
MOL 2,916
+1.04%
+0.39%
ALTEO 3,020
+2.37%
0.00%
+0.78%
0.00%
0.00%
+0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.74%
+1.65%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+3.42%
-0.41%
-1.96%
0.00%
+1.13%
+4.63%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
-1.40%
NAP 1,200
+0.84%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Emelkedik a német útdíj

A hét végén a német felsőház, a Bundesrat is jóváhagyta azt a törvénymódosítást, amellyel a német közúti teherfuvarozókat évi 250 millió euró erejéig tehermentesítik az autópályákon szedett úthasználati díj alól. Ennek fedezetére ugyanakkor 1,1 centtel, 13,5 centre emelik a kilométerenkénti díjat, mégpedig a bel- és külföldi járművekre egyaránt.

A német közúti teherfuvarozók már az útadó 2003-as jóváhagyása, illetve 2005 eleji bevezetése idején tiltakoztak a terv ellen, mondván, hogy az hátrányos helyzetbe hozza őket a külföldi versenytársakkal szemben. A németországi üzemanyagár-képzés során már eleve beépítettek a gázolaj árába olyan tételt, amely tartalmazza az útépítések és -karbantartások fedezetét – érveltek.

Erre válaszolva a német kormány tervet dolgozott ki, amely szerint az autópályák használatáért beszedett díjból évente 600 millió eurót kellett volna visszajuttatni a belföldi fuvarozóknak. Az Európai Bizottsággal folytatott egyeztetés eredménytelen maradt, mert Brüsszel szerint a német kormány az uniós joggal összeegyeztethetetlen módon kívánta támogatni a belföldi kamionosokat. Berlin ez ellen panaszt tett az Európai Bíróságnál, annak jogerős ítélete azonban csak 6-10 év múlva várható. Átmeneti megoldásként a német kormány ezért elhatározta, hogy a lehetséges minimumra csökkenti a kamionokra kivetett éves járműadót, ezzel 150 millió eurót hagy a fuvarozók zsebében. További százmillió euró erejéig pedig kedvezményt ad a leginkább környezetkímélő (Euro–5 motorral felszerelt), új járművek beszerzésére, ebbe Brüsszelnek szintén nincs beleszólása.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek