Emelkedik a német útdíj
A hét végén a német felsőház, a Bundesrat is jóváhagyta azt a törvénymódosítást, amellyel a német közúti teherfuvarozókat évi 250 millió euró erejéig tehermentesítik az autópályákon szedett úthasználati díj alól. Ennek fedezetére ugyanakkor 1,1 centtel, 13,5 centre emelik a kilométerenkénti díjat, mégpedig a bel- és külföldi járművekre egyaránt.
A német közúti teherfuvarozók már az útadó 2003-as jóváhagyása, illetve 2005 eleji bevezetése idején tiltakoztak a terv ellen, mondván, hogy az hátrányos helyzetbe hozza őket a külföldi versenytársakkal szemben. A németországi üzemanyagár-képzés során már eleve beépítettek a gázolaj árába olyan tételt, amely tartalmazza az útépítések és -karbantartások fedezetét – érveltek.
Erre válaszolva a német kormány tervet dolgozott ki, amely szerint az autópályák használatáért beszedett díjból évente 600 millió eurót kellett volna visszajuttatni a belföldi fuvarozóknak. Az Európai Bizottsággal folytatott egyeztetés eredménytelen maradt, mert Brüsszel szerint a német kormány az uniós joggal összeegyeztethetetlen módon kívánta támogatni a belföldi kamionosokat. Berlin ez ellen panaszt tett az Európai Bíróságnál, annak jogerős ítélete azonban csak 6-10 év múlva várható. Átmeneti megoldásként a német kormány ezért elhatározta, hogy a lehetséges minimumra csökkenti a kamionokra kivetett éves járműadót, ezzel 150 millió eurót hagy a fuvarozók zsebében. További százmillió euró erejéig pedig kedvezményt ad a leginkább környezetkímélő (Euro–5 motorral felszerelt), új járművek beszerzésére, ebbe Brüsszelnek szintén nincs beleszólása.