BUX 39,240.53
-1.65%
BUMIX 3,711.97
-1.12%
CETOP20 1,829.32
-2.80%
OTP 8,422
-0.78%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.75%
-1.73%
-1.49%
ZWACK 18,550
+1.09%
0.00%
ANY 1,570
-0.95%
RABA 1,095
+0.92%
0.00%
+0.63%
-3.12%
-0.94%
OPUS 165.8
-2.01%
+5.42%
-3.90%
0.00%
-3.19%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,918
-1.75%
-1.27%
ALTEO 2,370
-0.84%
+11.76%
-1.22%
EHEP 1,130
-5.83%
-0.83%
+0.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-0.77%
0.00%
0.00%
-0.36%
+0.81%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
-0.27%
-3.12%
NAP 1,238
+1.48%
0.00%
-15.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Élnek még a beidegződések

Három hónapja lépett hatályba a módosult közbeszerzési törvény, az ajánlatkérők azonban nemegyszer még a régi „beidegződések” szerint pályáztatnak. A nagy projekteket például – jóllehet tudnák – nem mindig bontják részfeladatokra, így változatlanul kevés a kisebb cégek esélye a megmérettetésre. Ez az első tapasztalata az új rendelkezések gyakorlatáról Deli Betty közbeszerzési szakértőnek, a Közbeszerzési Döntőbizottság volt elnökének. A kis- és középvállalkozásokra figyelemmel kapott helyet a törvényben néhány olyan előírás, amelynek révén a nagy külföldi és hazai cégek mellett a kkv-k is „helyzetbe hozhatók” egy-egy nagy projektnél.

A jogszabály úgy rendelkezik, hogy a kiíró állami, központi költségvetési, önkormányzati szerv köteles biztosítani a részajánlattétel lehetőségét, ha erre mód van, például egy városi vagy egy régiós útépítési tendernél. A részajánlatnál a referenciakövetelmények is jobban igazodnak a kis cégek teljesítőképességéhez, ezért lenne jó, ha alkalmaznák is.

A kisvállalkozások érdekében született az a szabály, miszerint uniós értékhatár alatti közbeszerzésnél az ajánlatkérő kiírhatja csak olyan vállalatokra a pályázatot, amelyek éves nettó árbevétele nem éri el az egymilliárd forintot.

Bár minden vállalkozásra vonatkozik, egyértelműen növeli a kisebbek esélyét a magyar nyelvű ajánlattétel lehetősége, valamint az, hogy a pályázó mentesül egy sor bürokratikus és költséges teendő alól. Így például az igazolásokat utóbb, akkor is prezentálhatja, ha őt hirdetik ki nyertesnek. Más kérdés, hogy ilyenkor igyekeznie kell a dokumentumok maradéktalan, nyolc napon belüli beszerzésével, ellenkező esetben búcsút inthet az elnyert munkának.

Valamennyi piaci szereplő számára átláthatóbbak az eljárások. Ezt a nyilvánosság erejével érvényesíti a jogalkotó: a szerződések, a teljesítések egyaránt nyomon követhetők a kiíró és a Közbeszerzések Tanácsának honlapján. Új intézmény az úgynevezett átláthatósági megállapodás: ha az ajánlatkérő és az ajánlattevő fontosnak tartja, az eljárás menetének felügyeletét független szakértőre bízhatja, aki jelzi a feleknek az esetleges kifogásait. A visszaéléseket akadályozza az is, hogy a szerződés értékének ötven százalékát az ajánlattevőnek teljesítenie kell, nem lehet tehát megnyerni, majd „leadni” másnak a munkát.

Főbb előírások

- részajánlattétel lehetősége

- magyar nyelv

- 50 százalékos teljesítési kötelezettség

- egymilliárd forintos árbevétel alatti pályáztatás

- magyar nyelv

- 50 százalékos teljesítési kötelezettség

- egymilliárd forintos árbevétel alatti pályáztatás-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek