Bár még hiányzik a partnerségi megállapodás és a jogállamisági eljárás lezárása, körvonalazódik, hogy milyen fejlesztések valósulhatnak meg a következő években. Ahogy az előző hétéves keretköltségvetésben, úgy a most induló ciklusban is jelentős összeg áll rendelkezésre vidéki életminőséget javító beruházásokra. Bár még a projektlista minden bizonnyal korántsem teljes, a palyazat.gov.hu jelenleg elérhető adatai szerint TOP plusz keretében 4 és 5 számjegyű főutak felújítására uniós forrásból

legalább 144 milliárd forintot fordíthat a következő programozási ciklusban a Magyar Közút, amelyből mintegy 620 kilométeren újíthatja meg az útburkolat, ami a Magyar falu programmal kiegészülve jelentős színvonal-emelkedést hozhat a vidéki infrastruktúrában.

Mint ismert, a Falusi Útalapot még 2018 végén hozta létre a kormány azzal a céllal, hogy több évre ütemezetten biztosítson forrást az alsó rendű úthálózat korszerűsítésére. A kabinet számításai szerint a 2019-től 2021 végéig tartó időszakban közel háromezer kilométer mellékút megújítását tette lehetővé a program. 

20220728 DebrecenTeljes hosszában megújul a Klaipeda utca.A lakossági igényeket és az útellenőrök visszajelzéseit is figyelembe veszik.Fotó: Czinege Melinda CZM Hajdú-Bihari Napló 20220728 Debrecen

Teljes hosszában megújul a Klaipeda utca.
A lakossági igényeket és az útellenőrök visszajelzéseit is figyelembe veszik.

Fotó: Czinege Melinda CZM Hajdú-Bihari Napló
Fotó: Czinege Melinda / Hajdú-Bihari Napló

Uniós forrásból a legtöbb fejlesztés Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár Bereg megyében várható a következő időszakban, összesen 86 kilométer, illetve 77 kilométeren tehetik rendbe a mellékúthálózatot a megyékben. Így például megújulhat a Hangács, Mogyoróska bekötőút mellett a 3702 jelű összekötő út a 9+910–14+109 kilométerszelvények között, Megyaszó bel- és külterületi szakaszán. Nemesbükk elérhetősége is jelentősen javulhat, a 3312 jelű összekötő út 11+000–14+299 kilométerszelvények közötti szakaszának rekonstrukciójával.

Emellett több turisztikailag frekventált régió is ott van a támogatott projektek listáján. A 8116-es Kápolnásnyék–Pákozd összekötő út (4+000–10+930 kilométerszelvények) 7 kilométeren kap új aszfaltréteget Velence és Sukoró területén. 

A Balaton sem marad ki a fejlődésből: a Tihany területén futó 7117-es összekötő út (a 6+704–9+746 szelvények között) 7 kilométeren, míg a 7303-as Balatonfüred és Aszófő közötti kisebb távon, 815 méteren újulhat meg.

Újdonság, hogy Pest megyében már nemcsak hazai, hanem uniós forrásból is indulhat útrekonstrukció, négy projektben 13,5 milliárd forintból 43 kilométeren újíthatja meg a burkolatot a közútkezelő. A szerencsés települések között vannak agglomerációs települések is, mint például Solymár (1107-es), Vác ( 2104-es) vagy Budaörs (81101-es). A legnagyobb egybefüggő szakasz az 52103-as Bugyi bekötőút korszerűsítése lehet.