A fejleményt az érintett olajvállalt, az állami CNOOC leányvállalata, a China Oilfield Services Limited (COSL) jelentette be keddi közleményében. Eszerint ügyféle tervének megfelelően az olajfúró-tornyot közelebbről meg nem nevezett új helyre vontatták, ahol megkezdi feladatának második szakaszát.
A tájékoztatás szerint a kutatás első szakaszában a kínai igazgatás alatt álló Hszisa/Paracel-szigetekhez tartozó Csungcsien-szigettől 17 tengeri mérföldre végeztek geológiai vizsgálatokat, adatgyűjtést. A HYSY981 nevű platform május másodikán kezdte meg a munkát a Dél-kínai-tengeren, mintegy 130-150 tengeri mérföldre Vietnam partjaitól.
A lépés tiltakozást váltott ki a terület hovatartozását vitató Hanoiból és a vietnamiakból. Több tucat vietnami hajó igyekezett a fúrótorony működését megakadályozni a helyszínen, ami a hajók közti sorozatos ütközésekhez vezetett.
Vietnami jelentések szerint hétfőn újabb tengeri összetűzés történt a térségben, aminek következtében egy kínai halászhajó ütközött egy vietnami halászcsónakkal. A vietnami hatóságok azt állítják, hogy utóbbi elsüllyedt, tízfős legénységét kimentették. Vietnami közlés szerint az eset az ország kizárólagos gazdasági övezetében, a vietnamiak hagyományos halászvizein történt. Pekingben egyelőre nem kommentálták a hírt.
A kínai külügyi szóvivő hétfőn ugyanakkor visszautasította azokat a múlt hét végén Hanoiban hangoztatott állításokat, miszerint a kérdéses szigetcsoport Vietnamhoz tartozik. Csin Kang szóvivő elképesztőnek nevezte az érvelést, amellyel a vietnami területi igényt igyekeznek alátámasztani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.