HBR

Hogyan versenyezzünk az ügyfelek elégedettségéért recesszió idején?

Az ügyfelek ismerete soha nem lehet olyan hasznos, mint éppen válság idején. Az ügyfélközpontú stratégia nehéz, de működő alternatívája lehet az egyszerű árversenynek.

A Gartner év elején készített és a 2009. március 3–5. között Londonban tartott éves CRM- (Customer Relationship Management, az ügyfélkapcsolatok menedzselése) konferencián közzétett felmérése szerint az ügyfélközpontúság és az ügyfélközpontúságot támogató CRM-alkalmazások kiépítése továbbra is a gazdasági és technológiai döntéshozók figyelmének középpontjában van.

A gazdasági válság során értelemszerűen adódó költségcsökkentési célokat szolgáló beruházások mellett a CRM-képességek tökéletesítése az idei, jelentősen visszafogott fejlesztések egyik fókuszterülete marad.

Az ügyfélközpontúság-elméletek iránti érdeklődés 2009-ben már második virágzását éli. Az első beruházási hullámot – a 2000-es évek elején – sok vállalati vezető végső soron eredménytelennek élte meg, annak ellenére, hogy az informatikai fejlesztések többnyire rendre elkészültek. A kudarcokról szóló kutatások legtöbbször projektvezetési, minőségbiztosítási hibákat tártak fel, valamint a jelentősebb átalakításokkal szembeni munkatársi ellenállást, a „humán tényezőt” jelölték meg okként. Ugyanakkor eddig nagyon kevesen vizsgálták azt, hogy a CRM-projektek sikere vagy sikertelensége milyen kapcsolatban áll a vállalati környezet, a cégvezetés, az egyes üzleti és a technoló-
giai területek együttműködésével, vagy ennek hiányával.
Az alábbi gondolatvázlat alapja az a meggyőződés, hogy az ügyfélismereten alapuló ügyfélmegtartás és hosszú távú profitabilitás (vagyis CRM-alapú működés) megteremtéséhez nemcsak egy informatikai alkalmazás bevezetésére van szükség, hanem – az ügyfélközpontúság szemlélete szerint – az egész vállalati működési modell átalakítására.
Fogadjuk el kiindulási pontként, hogy a vállalat egyes üzleti-funkcionális területeinek kölcsönös egymásra hatása, a közöttük fennálló termékeny feszültség az, ami egy CRM-átalakulást sikeressé tehet.
A fejlesztésben gondolkodó szakemberek bizonyosan találkoznak olyan fejlettségi állapotokkal, illetve dilemmákkal, amelyek iránymutatást adhatnak számukra a problémák sikeres megoldásához. A funkcionális-üzleti területek vezetőinek véleményeiből, panaszaiból kibontakozó diagnózis, valamint az ezek megoldását célzó fejlesztési feladatok vezetnek át minket a következő fejlődési fázisba. A bemutatott és a konfliktusok ellenére (sőt talán éppen azoknak köszönhetően) sikeres fejlődési folyamatot egy létező hazai nagyvállalat azóta általánosított példája alapján dolgoztuk ki.

crm válság