BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Finisben a húszezresek cseréje

Ez év végéig lehet fizetni a régi 20 ezres bankjegyekkel, utána már csak a tavaly december óta forgalomba került új címleteket fogadják el – írja elő a Magyar Nemzeti Bank (MNB) tegnap megjelent rendelete. A posta és a hitelintézetek utána még három, míg az MNB húsz évig díjmentesen beváltja a régi bankókat.

A monetáris tanács 2013-ban döntött úgy, hogy 2018-ig megújítja a bankjegyeket. Elsőként, 2014 decemberében az új 10 ezres címlet jelent meg, egy évre rá pedig az új 20 ezres. Az új bankjegyek bevezetése sikeresnek tekinthető – jelentette ki Pataki Tibor, az MNB készpénzlogisztikai igazgatója tegnapi sajtótájékoztatóján. A lakosság és a gépek, automaták számára is egyszerűbb, megbízhatóbb azonosítás lehetőségét biztosító új bankjegyek részaránya a készpénzforgalomban dinamikusan növekszik. A forgalomban lévő 10 ezer forintos bankjegyek közel 80 százaléka, 122 millió darab már új címletű, míg a 20 ezer forintosokból 38 millió az új, ez az összmennyiség 31 százaléka. A teljes sorozat lecserélésének költsége 2018-ig 14-16 milliárd forint között lehet, de ennek a 60 százaléka az elhasználódott bankjegyek pótlása miatt egyébként is felmerült volna – jegyezte meg Pataki. Az új bankjegyek előállítására fordított többletkiadás megtérülhet azáltal, hogy a Diósgyőri Papírgyárban és a Pénzjegynyomdában korszerűbb technikával készülnek a címletek.

A másik négy, még kizárólag régi címletekből álló papírpénz, vagyis az ötszázasok, az egy-, a két- és az ötezresek cseréjének további sorrendjét a forgalmi igények határozzák majd meg, erről a jegybank még nem döntött.

Az MNB adatai szerint egyébként a készpénzforgalom 2014-ben és 2015-ben is 15 százalékkal nőtt, jelenleg több mint 4 ezer milliárd forintot tesz ki a készpénz. A jegybank továbbra is abban érdekelt, hogy növekedjék a készpénzkímélő eszközök használata, ezt amennyire tudja, próbálja ösztönözni is – állította Pataki.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.