BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tízezernél is több álláshelyet hoz a boom

A járműiparban a nyugat-európai óradíj a négyszerese a ma­gyarénak, az olló szűkítéséhez a kormányzat adó- és járulékcsökkentésére is szükség lesz. Igaz, Debrecen a BMW nélkül is berobbant.

A debreceni térségbe újonnan beruházó járműipari cégek mostanra mintegy 5-6 ezer fős munkaerőigényt generáltak, amit az előkészítés előtt álló BMW-gyáregység legalább megdupláz majd – erről is beszélt a Világgazdaságnak a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Miklóssy Ferenc ennek kapcsán óva intett attól, hogy a régióban zajló fejlesztéseket csupán a bajor komplexummal azonosítsák, hiszen ezenfelül bővít mások mellett az FHG, a National Instruments, a Krones, a Thyssenkrupp és a Continental is.

A BMW nélkül is dinamikus a fejlődés, ami óriási kihívás a helyi szolgáltatói szektornak

– mutatott rá. Debrecenben a lakhatási, a szállodai, valamint az oktatási kapacitásoknak is bővülniük kell ahhoz, hogy az ideirányuló külföldi befektetések multiplikátor hatása országosan is mérhetővé váljon.

Fotó: Armin Weigel/dpa/AFP

A BMW-projektről elmondta, a cél az, hogy az autóipari konszern ne direkt módon, hanem magyar vegyesvállalatok útján építse ki a beszállítói körét. Az üzem első körben közvetlenül 1200 embernek adhat munkát, és az elképzelések szerint 2022-ben már termelni fog.

Szerinte a keleti országrész előtt nyitott a lehetőség, hogy 15–20 év alatt utolérje a nyugat-magyarországi életszínvonalat.

A felpezsdülő beruházások érzékelhetően növelték a munkaerő iránti keresletet, az emiatt felfokozott béremelési ütem pedig már túlnőtt a termelékenység mutatóin. Mindez főképp a hazai kkv-szektort érinti hátrányosan. Miklóssy Ferenc úgy látja, hogy a munkaerő-kapacitás – amely mára a legszűkebb termelői forrás lett – középtávon sem pótolható a szomszédos országokból: Romániában januártól a jelentős köztehercsökkentés miatt az azonos bruttó bér 26,3 százalékkal jelent többet nettóban a román munkavállalóknak. A bérezés mellett ezért a munkakultúra milyensége is meghatározó tényezővé lépett elő.

A debreceni iparkamara elnöke ezzel összefüggésben rámutatott, hogy

bár most bőven bruttó 1000 euró felett van az átlagos bér Magyarországon a járműiparban, a munkaerő megtartása és megszerzése érdekében 2022-ig további nettó 50 százalékos jövedelememelés szükséges.

A 2017-es adatok szerint az ágazatban az órabér 9,1 euró volt itthon, miközben ugyanez Ausztriában és Németországban 36 euró körül mozgott. Az olló szűkítéséhez elengedhetetlen a kormányzat adó- és járulékcsökkentése, már csak azért is, hogy megtámogassa az alultőkésített magyar cégeket, hogy ki tudják termelni a béreket.

Fontos, hogy jó munkaerő maradjon a nemzeti vállalkozásoknál is, ha ugyanis ők eltűnnek, valódi felzárkózás sem lesz

– emelte ki.

László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke lapunk érdeklődésére elmondta, hogy az autóipari szereplőknél mindenhol két számjegyű béremelést tartanak indokoltnak 2019-re. Nagy ugyanakkor a szórás: a legnagyobb a Mercedes-Benznél kiharcolt 22 százalékos növelés, 7 százalék alatt pedig eddig nem kötöttek megállapodást.

A tárgyalások java még hátravan, a járműiparban az áprilistól márciusig tartó gazdasági év miatt jellemzően tavasz elején születnek meg az alkuk. László Zoltán felhívta a figyelmet, hogy a szektor bérfejlesztése főképp az üzemekben és az első körös beszállítóknál csapódik le, ez alatt már alig érzékelhető. „Miközben az ágazathoz mintegy 600 ezer munkavállaló köthető” – jegyezte meg.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.