Védelmet kér a Zastava
A jugoszláv reformerek részéről a közelmúltban felvetődött, hogy csökkenteni kellene a forgalmi adót, valamint a vámot, hogy a kettő összege ne haladja meg az autó értékének 30 százalékát. A jelenlegi előírások szerint a vám 13, a forgalmi adó pedig a motor teljesítményétől függően 18--31 százalék -- tudósított a Reuters.
A javaslatban az is szerepel, hogy a jelenlegi négyről hat évre emeljék a használt autók importja engedélyezésének korhatárát.
A Zastava szerint azonban Jugoszláviában nincs szükség használt kocsikra, hiszen csupán az elmúlt három évben 200 ezret hoztak be Montenegrón, a kisebb jugoszláv szövetségi köztársaságon keresztül. Montenegróban ugyanis alacsonyabbak az importot terhelő költségek.
Nem szabad azt hinni, hogy a használt autók importja megfelelő klímát teremt esetleges külföldi partnerek megtelepedése számára, hiszen egy telített piacon való megjelenés nem áll érdekükben -- áll a Zastava közleményében.
A gyár 1998-ban tárgyalásokat folytatott a Peugeot-val és a FIAT-tal, de az egyeztetéseket a következő márciusban megszakították a NATO-bombázások. A közeljövővel kapcsolatosan még nem hozott nyilvánosságra terveket a Zastava, jóllehet Milosevics hatalomból való távozása egyúttal a nemzetközi szankciók végét is jelentette.
Az üzemben ugyanakkor jórészt helyrehozták a 11 hetes bombázás okozta károkat, így képes lenne a hazai igény kielégítésére.
Egy helyi gazdasági kutatóintézet szerint a hazai piacon támasztott verseny arra késztetné a Zastavát, hogy gyorsan találjon egy stratégiai partnert, miután a gyár legújabb modellje, a Florida is 15, a Yugo pedig 20 éves konstrukció.
Ilyen kocsik magyarországi összeszereléséről folytatott tárgyalásokat a tavalyi bombázások után az Ikarus a Zastavával, s a tervek úgy szóltak, hogy a sorozatgyártás ez év elején indul meg. Emellett szó volt teherautó-összeszerelésről is, olyannyira, hogy az első két teherautót össze is szerelte az Ikarus, amely az akkori tervek szerint vegyes vállalat létrehozását fontolgatta a jugoszláv gyárral. Végül is ezekről letett az Ikarus, de hivatalosan sosem jelentette be s nem hozta nyilvánosságra döntésének hátterét.
Az 1853-ban alapított Zastava a hadiiparnak szállító fémipari üzemként kezdte, s traktoroktól a fegyveralkatrészekig mindent gyártott. A nemzetközi szankciók bevezetése, 1992 májusa előtt a 48 üzemegységből álló csoport értékét 2,5 milliárd dollárra tették.
A kragujeváci Zastava-üzemben, amely a Jugoszlávia elleni szankciók bevezetése előtt évente 200 ezer gépkocsit gyártott, az utóbbi években már csak a fegyverrészleg működött megfelelően -- bár hírügynökségi jelentések szerint a hadiüzem is komoly alapanyag- és alkatrészhiánnyal küszködött --, s 1995-ben mindössze hatezer, '97-ben 9 ezer, húszéves FIAT-technológiával gyártott személykocsi készült el.


