A jugoszláv reformerek részéről a közelmúltban felvetődött, hogy csökkenteni kellene a forgalmi adót, valamint a vámot, hogy a kettő összege ne haladja meg az autó értékének 30 százalékát. A jelenlegi előírások szerint a vám 13, a forgalmi adó pedig a motor teljesítményétől függően 18--31 százalék -- tudósított a Reuters.
A javaslatban az is szerepel, hogy a jelenlegi négyről hat évre emeljék a használt autók importja engedélyezésének korhatárát.
A Zastava szerint azonban Jugoszláviában nincs szükség használt kocsikra, hiszen csupán az elmúlt három évben 200 ezret hoztak be Montenegrón, a kisebb jugoszláv szövetségi köztársaságon keresztül. Montenegróban ugyanis alacsonyabbak az importot terhelő költségek.
Nem szabad azt hinni, hogy a használt autók importja megfelelő klímát teremt esetleges külföldi partnerek megtelepedése számára, hiszen egy telített piacon való megjelenés nem áll érdekükben -- áll a Zastava közleményében.
A gyár 1998-ban tárgyalásokat folytatott a Peugeot-val és a FIAT-tal, de az egyeztetéseket a következő márciusban megszakították a NATO-bombázások. A közeljövővel kapcsolatosan még nem hozott nyilvánosságra terveket a Zastava, jóllehet Milosevics hatalomból való távozása egyúttal a nemzetközi szankciók végét is jelentette.
Az üzemben ugyanakkor jórészt helyrehozták a 11 hetes bombázás okozta károkat, így képes lenne a hazai igény kielégítésére.
Egy helyi gazdasági kutatóintézet szerint a hazai piacon támasztott verseny arra késztetné a Zastavát, hogy gyorsan találjon egy stratégiai partnert, miután a gyár legújabb modellje, a Florida is 15, a Yugo pedig 20 éves konstrukció.
Ilyen kocsik magyarországi összeszereléséről folytatott tárgyalásokat a tavalyi bombázások után az Ikarus a Zastavával, s a tervek úgy szóltak, hogy a sorozatgyártás ez év elején indul meg. Emellett szó volt teherautó-összeszerelésről is, olyannyira, hogy az első két teherautót össze is szerelte az Ikarus, amely az akkori tervek szerint vegyes vállalat létrehozását fontolgatta a jugoszláv gyárral. Végül is ezekről letett az Ikarus, de hivatalosan sosem jelentette be s nem hozta nyilvánosságra döntésének hátterét.
Az 1853-ban alapított Zastava a hadiiparnak szállító fémipari üzemként kezdte, s traktoroktól a fegyveralkatrészekig mindent gyártott. A nemzetközi szankciók bevezetése, 1992 májusa előtt a 48 üzemegységből álló csoport értékét 2,5 milliárd dollárra tették.
A kragujeváci Zastava-üzemben, amely a Jugoszlávia elleni szankciók bevezetése előtt évente 200 ezer gépkocsit gyártott, az utóbbi években már csak a fegyverrészleg működött megfelelően -- bár hírügynökségi jelentések szerint a hadiüzem is komoly alapanyag- és alkatrészhiánnyal küszködött --, s 1995-ben mindössze hatezer, '97-ben 9 ezer, húszéves FIAT-technológiával gyártott személykocsi készült el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.