Cégvilág

Stellantis: tartanak a mézeshetek

A Peugeot 2,2, a Fiat Chrysler 1,6 milliárd eurós adózott nyereséget ért el tavaly, fúziójuk után elsősorban a Fiat szorul nagygenerálra.

A hivatalosan január 16-án egybekelt Fiat Chrysler Automobiles (FCA) és a Peugeot SA utóda, a Stellantis 5,5–7,5 százalék közötti kiigazított üzemi marzsot céloz meg az idén, 7,1 milliárd eurós üzemi eredmény mellett.

Ezzel nagy kockázatot nem vállal, hiszen az autóipart tavaly tavasszal térdre kényszerítő pandémia ellenére 2020-ban is 7,4 milliárd eurós üzemi eredményt dobtak össze: fele-fele arányban, ahogy az az egyenlő erőviszonyokkal megkötött fúziós megállapodáshoz illik.

Az üzemi profit az FCA-nál 44, a PSA-nál 42 százalékkal esett vissza éves szinten. A nyereségtermelésben viszont nagy különbség van közöttük: amíg az FCA tavaly 4,3 százalékos marzzsal szerénykedett, a PSA 7,1 százalékos átlagot hozott, főként rekordokat halmozó második fél évének köszönhetően, amikor is a haszonkulcs 9,3 százalékra ért.

Fotó: Marco Bertorello / AFP

A Stellantisnál még tartanak a mézeshetek, rossz hírt gyakorlatilag csak a teljes szektort sújtó krónikus csiphiány jelent számukra, de az is csak az első félévben. A profitcélokat az elektromos átállás magas fejlesztési költségei mellett a járvány ismételt felerősödését követő lezárások veszélyeztethetik, de a PSA-tól érkezett vezérigazgató, Carlos Tavares szerint ettől már nem kell félni. Tavares a vártnál kedvezőbb számokat ismertetett a negyedik negyedévről, ez és az új stratégiai célok meghirdetése 3 százalékkal erősítette a Stellantis árfolyamát.

Az FCA egyébként földrajzilag rendkívül kiegyensúlyozatlanul teljesít, 3,7 milliárd eurós üzemi profitjából 3,5 milliárdot Észak-Amerika hozott, a többi kontinens viszont veszteségforrás volt a számára.

Amerikában az év utolsó negyedében 11,6 százalékos marzzsal dolgoztak, ott a lakosság a nagy teljesítményű és magas fogyasztású SUV-ken és pickupokon kívül mást alig vásárol, ezekért viszont nem sajnálja a pénzt. A tengerentúlon három új modellel jelentkező Jeep és a RAM márka pedig készséggel kiszolgálja a vevőket.

A világ negyedik legnagyobb autógyártójává előlépett Stellantis a párhuzamosságok felszámolásával kezdi a munkát: hatalmas összegeket, évi 5 milliárd eurót tudnak megtakarítani a „közös háztartással”, mindezt – Tavares ígérete szerint – gyárbezárások és elbocsátások nélkül.

Tavares nem a levegőbe beszél, a PSA és az Opel–Vauxhall fúzióját is sikeresen végrehajtotta, noha az akkor szentül megígért létszámstopot nem tartotta be. A részvényesekkel viszont gálánsak lesznek, a 14 autómárkát egybefogó óriásvállalatnál az idén egymilliárd dollár kifizetését tervezik. A modellpaletta radikális egyszerűsítésén dolgoznak, s azon, hogy 2025-re valamennyi Európában forgalmazott járművüknek legyen elektromos vagy hibrid változata.

FCA koronavírus autóipar autóeladás Stellantis
Kapcsolódó cikkek