HBR

Hogyan táplálja a Pixar a kollektív kreativitást

A Pixar sikerfilmsorozata mögött – a stúdió elnöke szerint – a kollegialitáson alapuló problémamegoldási folyamat áll.

Sokan úgy vélik, hogy a jó ötletek értékesebbek, mint a legjobb embereink. Ed Catmull, a Pixar and Disney Animation Studios elnöke ezzel egyáltalán nem ért egyet. Ez az elképzelés szerinte a kreativitás téves felfogásából ered, amely eltúlozza az alapötlet fontosságát egy eredeti új termék kialakításakor. Ugyanakkor súlyos félreértésre utal azzal kapcsolatban is, hogy miként kezelhetők az áttörést jelentő termékek létrehozásában rejlő hatalmas kockázatok.

A filmgyártásban – és sok egyéb területen is, ahol bonyolult termékeket hoznak létre – a kreativitás számos, különböző szakterületről jövő ember eredményes együttműködését jelenti, hogy a rengeteg, előre nem látható problémát megoldják. A kollektív kreativitás előmozdításának titka Catmull szerint három dolgon alapul: a termékfejlesztés kreatív irányítását egyértelműen bízzuk a projektvezetőkre (szemben a vállalati igazgatókkal); olyan vállalati kultúrát és folyamatokat vezessünk be, amelyek arra késztetik az alkalmazottakat, hogy megosszák egymással a folyamatban lévő munkáikat, és egyenrangú felekként támogassák egymást; és bontsuk le azokat a természetes módon kialakult korlátokat, amelyek elválasztják az egyes szakterületeket.
Tekintettel számos technológiai vállalat felemelkedésére és bukására, Catmull igyekszik megtalálni azokat az eszközöket is, amelyek segítenek folyamatosan megkérdőjelezni a Pixar elképzeléseit, és feltárni a vállalati kultúráját veszélyeztető hibákat. A világosan meghatározott értékek, a folyamatos kommunikáció, a rutinszerűen végzett utóelemzések és a status quóra nézve kihívást jelentő, új emberek rendszeres felvétele nem elég a sínen maradáshoz. Az erős vezetés nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az alkalmazottak ne csak szavakkal tartsák magukat e normákhoz. Catmull például részt vesz minden új alkalmazott eligazításában, ahol elmeséli a Pixar által elkövetett hibákat, megingatva ezzel azt az alapfeltevést, hogy azért, mert egy vállalat sikeres, mindent jól csinál.

Pixar