HBR

K.Girotra és S.Netessine: Hogyan építsük be a kockázatokat az üzleti modellünkbe?

Az intelligens vállalatok a kockázatmenedzsment köré tervezik az innovációikat.

Sok menedzser nehezebben tudja megmondani, sikeres lesz-e az üzleti modell átalakítása, mint azt, hogy népszerűvé válik-e egy új termék vagy technológia.

 

A következetes üzleti innováció titka annak feltárása, hogy értékláncunk mely pontján rejlenek a kockázatok.

 

Azután el kell döntenünk, hogy képesek vagyunk-e ezeket a kockázatokat csökkenteni, áthárítani másokra, vagy akár magunkra vállalni.

 

Ha ezt a módszert alkalmazzuk, akkor nem lesz szükségünk drága kísérletezésekre vagy prototípusok elkészítésére ahhoz, hogy megtaláljuk a rendkívül eredményes innovációkat, mert a kockázatmenedzsment számos eszköze áll rendelkezésünkre.

 

Négy vállalkozó 2008 elején, Párizsban indította útjára a MyFab internetalapú bútor-kiskereskedelmi céget, amely többet tesz az ágazat átalakításáért, mint az IKEA óta bármely más vállalat. Ahelyett, hogy – a versenytársaihoz hasonlóan – óriási bútorkészleteket halmozna fel, a MyFab a lehetséges dizájnokat felsorakoztató katalógust kínál.

 

A vevők szavaznak rájuk, a legnépszerűbbeket legyártják, és egyenesen a gyártóüzemekből szállítják a megrendelőkhöz – nincsenek kiskereskedelmi árusítóhelyek, raktárak, bonyolult disztribúció vagy logisztikai hálózatok.

 

Az emberek bevonása és a szavazás közösségi jellege a vevők hatalmas tömegeit vonzotta, de legjobban az árakat szerették. Az ellátási lánc leegyszerűsítésével, és azáltal, hogy csak azt gyártotta, amire a vevők igényt tartottak, a MyFab képes volt lényegesen alacsonyabb áron kínálni a termékeit, mint a bevezetett bútorkereskedelmi cégek.

 

Mindössze két év alatt a vállalat több mint száz főt foglalkoztató céggé terebélyesedett, és mára már négy piacon – köztük az Egyesült Államokban – értékesíti a bútorait…

László József-->

kutatás kockázatelemzés innováció termékfejlesztés