Egy cég ritkán vált stratégiát önszántából, hiszen ha már elért bizonyos eredményeket, akkor működött a stratégiája. Szükség volt egy külső hatásra, amely megmozdította a vállalkozásokat – a darwini mondás szerint is a legalkalmazkodóbb a túlélő, nem a legerősebb –, és ez a hatás volt a válság.
A kapitalizmus története a tankönyvek szerint is a válságok története, egy válság után pedig soha nincs visszatérés az eredeti helyzetbe. Ez a jó a rosszban, vagyis a válság új helyzetet teremt, ami új stratégiát kíván, de véleményem szerint a magyar vállalkozások kevéssé készültek fel erre. Minden erővel azon dolgoznak, hogy visszakerüljenek abba a helyzetbe, ahonnan a válság elindult, ez pedig nagy tévedés.
Sokkal többet kellene áldozni arra, hogy megfigyeljék, mi történik a versenytársaknál. A válság okozta depresszió időt ad arra, hogy felkészüljenek – nem árt felidéznünk, hogy a kínai nyelvben a válság ugyanaz a szó, mint a lehetőség. Ugyanakkor a cégek többsége nem használta ki az időt, a lehetÕséget, hogy változtasson.
2008 októberében a kollégáimmal megpróbáltuk elemezni, hogy a kialakult helyzet büntetés vagy lehetőség számunkra, és a többség lehetőséget látott a válságban.
Előadó: Fekete István, a Joint Venture Szövetség elnöke
Helyszín: Axel Springer - Budapest Kiadói Kft. 1122, Budapest Városmajor u. 11. VI. emeletHBR-->