Azt, hogy a jövő autója hogyan fog kinézni, nagyban meghatározza, hogy ki fogja azt megépíteni – mondta Csaba Zoltán, az NNG szenior termékstratégiai szakértője a Világgazdaság Légy Innovatív! Élj a lehetőséggel! című konferenciájának kerekasztal-beszélgetésén. Az önvezető autókról, a jövő gépjárműiről szóló beszélgetésen elmondta, hogy többen eltérő filozófiával próbálnak belépni erre a piacra: például az IT-szektorból érkezők szerint alapvetően elektromos meghajtásúnak kell lennie a jövő gépjárműinek. „Nagy sansz van arra, hogy a jövő autója elektromos legyen” – mondta a szakértő.
[caption id="" align="aligncenter" width="700"] Az elektromos autóké a jövő – Kép: Móricz-Sabján Simon[/caption]
Klenanc Miklós, a Réti, Antall és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal ügyvédje arról beszélt, mire van szükség ahhoz, hogy jogilag szabályozzák ezt az ágazatot. Szerinte ezeket három fontos részre lehet osztani: az általános jogi szabályozás megléte (például a közúti tesztelés, mik a feltételei ennek); az adatvédelmi kérdések tisztázása (elég csak a különböző gépjárművekre szerelt kamerákra gondolni); valamint talán a legfontosabb, a felelősség kérdése. Utóbbival kapcsolatban Klenanc kiemelte, hogy talán nem is lesz olyan terület, ahol a felelősség kérdése nem fog fölmerülni – például hol, mikor és hogyan felel a gyártó, a mérnök –, ezeket a sarokpontokat pedig minél előbb szükséges szabályozni.
Minden szakmai konferencia, ami 2030-2040-ről szól, arról beszélnek, hogy az autó szerepe teljesen meg fog változni – mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Szerinte „mi vagyunk talán az utolsó generáció, amelyik még vezetheti az autót”, mert másfél-két évtized múlva már nem lesz ilyen. Úgy vélte, hogy az ember a legnagyobb rizikófaktor, a baleseteket emberek okozzák, ezért a jövőben az embert ki kell venni a rendszerből. Szerinte a jövőben személygépjármű-alakú autók lesznek az utakon, négy vagy három keréken: funkciója a tömegközlekedéshez lesz kötve, és ha valaki eljutott vele A-ból B-be, az autó megy majd tovább a következő utasáért.
Csaba Zoltán azt mondta, hogy egy-két éven belül már mind Európában, mind pedig az Egyesült Államokban minden jogi akadály el fog hárulni az elől, hogy önvezető autók álljanak forgalomba. Az elektromos autó elterjedésével egy sor alkatrész kiváltható lesz, ezzel pedig sokkal olcsóbbá válnak majd az autók – jelentette ki Gablini Gábor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.