Lehet válasz a bérnyomásra
Profitjuk csökkenése miatt a radikális hatékonyságnövelés felé mennek el a cégek, és ezért lépnek a digitalizáció irányába – jelentette ki Esőssy Zsombor, a MAPI vezérigazgatója a Világgazdaság tegnapi konferenciáján. Szerinte erre a váltásra szükség is van, mert az uniós pénzek ellustítják azokat a vállalatokat, amelyeknek javítaniuk kellene a versenyképességüket. „Három-öt év múlva nem a munkaerőhiány, hanem a digitalizáció miatt felszabaduló munkaerő kezelése jelenthet kihívást” – mondta.
Gablini Gábor, a Gablini cégcsoport vezetője szerint a szolgáltatás területe nagyon jó hőmérője a gazdaság állapotának, a szegmensben elengedhetetlen az áremelés.
Zsuga János, az MVM vezérigazgatója kiemelte, hogy az MVM a legtöbb magyar vállalkozásnak munkát adó cég, így érzékelik a bérnyomást, amelyből egyértelműen látszik, hogy beindult a gazdaság. Ezt a feszültséget egy hároméves bérmegállapodással igyekeznek enyhíteni, amelynek keretében tavaly 10, az idén 9, jövőre pedig 8 százalékkal emelkednek a bérek.
Gablini Gábor ehhez kapcsolódóan elmondta, hogy a magyar bérstruktúra már Kelet-Európában sem versenyképes, a bérmegállapodásnál ezért jóval nagyobb lépésekre van szükség. Gablini Gábor főképp a nettó bérpozíció javításában látja a megoldást, Esőssy Zsombor viszont úgy véli, hogy a bérek terén Magyarország az elmúlt években átpozicionálta magát, ezért szerinte ezres nagyságrendű multis munkahelyteremtésre már nem lehet számítani itthon.
Bojár Gábor, a Graphisoft Park elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy Magyarország óriási lehetőséget hagyott ki, amikor hagyta elsorvadni a tekintélyes, hagyományos matematikai kultúráját, hiszen a digitalizáció miatt most nagy szükség van informatikusokra. Úgy értékelt, hogy az informatikai szektor térnyerése nyomán nincs kis magyar piac, csak egy globális, vagyis a hazai vállalatoknak is nagyban kell gondolkodniuk. Gablini Gábor nem helyi, hanem tudásalapú piacban hisz, ehhez pedig a szakképzés rendbetételét szorgalmazta. Zsuga János azzal egyetértett, hogy terjeszkedni kell a nemzetközi piacon, de szerinte speciális magyar megoldásokra is szükség van.
Kulcskérdés
Nincs versenyképesség digitalizáció nélkül – erről az MFB marketing- és kommunikációs igazgatója beszélt. Mészáros Rita szerint a digitális térbe belépő bankoknak a telekommunikációs szektor tapasztalataira kell építeniük.


