Fokozatos átalakuláson ment keresztül az utóbbi években a magyarországi pezsgőpiac: ugyan az értékesítés majdnem fele még mindig az év utolsó két hónapjára koncentrálódik, de a fogyasztók négy-öt éve egyre tudatosabban döntenek a magasabb árfekvésű, jó minőségű pezsgők mellett – számolt be a Világgazdaságnak Kovács György, a Törley Pezsgőpincészet ügyvezető igazgatója. A magyarok – tette hozzá – még mindig az édes pezsgőt preferálják, de a Törley Pincészetnél a hazai értékesítésen belül 60 százalék alá csökkent az édes pezsgők aránya.
Egyértelmű az elmozdulás a száraz, félszáraz ízek felé is, és nem csak a drágább pezsgők kategóriájában. Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a rozé pezsgők is, világviszonylatban a pezsgőpiac közel 10 százalékát uralják.
Kovács György elmondta: az évi 22-24 millió palack pezsgőt és 11-13 millió palack bort előállító Törley Pezsgőpincészet Kft. nemcsak Magyarországon, hanem Európa számos országában, sőt a tengerentúlon is elismert piaci szereplővé vált az elmúlt években. Tavaly 4,1 százalékkal növelte értékesítését a hazai piacon: ezen belül a palackban erjesztett pezsgők eladásának növekedése két számjegyű, ezzel párhuzamosan a tartályos erjesztésű pezsgők is néhány százalékos növekedést produkálnak.
A Törley Pezsgőpincészet Kft. árbevétele – közölte az ügyvezető igazgató – csaknem 19 milliárd forint volt 2017-ben, ez a jövedéki adóval még nem csökkentett összeg. A Törley árbevétele a belföldi pezsgőpiacon érezhetően nőtt 2016-hoz képest, köszönhetően a növekvő eladott mennyiségnek és a fogyasztók elmozdulásának a prémiumtermékek felé.
Az idei évre az árbevételünk további növekedését várjuk, nem utolsósorban a hazai pezsgőpiaci részarányunk további növelése mellett
– emelte ki Kovács György. Hozzátette: az exportértékesítés árbevétele tavaly kismértékben csökkent az előző évihez képest az év végi csúszások miatt, és a teljes árbevétel 33 százalékát tette ki. Tavaly a pezsgők közel egyharmadát, a borok több mint felét külföldi piacokra készítette a cég. Az exportra szánt pezsgők száma 7 millió, a boroké pedig 6 millió palack körül alakult. Ami az exportpiacok megoszlását illeti, a magyar pezsgők fő fogyasztói a svédek, az észtek és a kanadaiak, ám Vietnámban, Kazahsztánban, Nigériában is vásárolják a Törley pezsgőit. A Hungária Grande Cuvée Brut Kanada franciák lakta Québec tartományában például piacvezető. A Törley és a Hungária márka egyébként a belföldi és az exportértékesítésnél is zászlóshajónak számít.
A François márka belföldi eladási eredménye szintén növekedést mutat az előző évhez képest.
Annak ellenére, hogy a pezsgő még mindig erősen szezonális terméknek számít a magyar piacon, Kovács György úgy véli, a gasztroforradalom hatására már egyre több helyen kínálnak jó minőségű, tradicionális eljárással készült hazai pezsgőket az ételek mellé.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.