A technológia lehetővé teszi, hogy a dohányipar fokozatosan a füstmentes termékekre helyezze a hangsúlyt, de abban bízik a piac, hogy ehhez szabályozói oldalról is támogatást kap.
Gyöngyösi Balázs, London
2018.11.28, 06:37
Megosztom a cikket
A fogyasztási szokások megváltozásával olyan hagyományos iparágak is trendfordulóhoz érkeznek, mint a sörgyártás vagy a dohányipar. Ahogy kulcsfontosságú szegmenssé válhat az alkoholmentes sör, úgy a cigaretta helyét is a füstmentes termékek vehetik át. A londoni Royal Societyben tartott E-Cigarette Summit konferencián számos tudományos eredménnyel alátámasztott érv hangzott el amellett, hogy
az e-cigaretta potenciálisan csökkenti a dohányzás káros hatásait a dohányzók elterelésével a cigarettánál kevésbé káros alternatívákhoz, ugyanakkor sokan továbbra is szkeptikusak amiatt, hogy az új technológia nem bővíti-e mégis a dohányosok táborát.
Hiába a bizonyítékok, az egyes nemzetek más-más módon kezelik azokat, így az sem meglepő, hogy ma még csak minden második országban létezik az e-cigarettákra és egyéb, új típusú dohánytermékekre vonatkozó szabályozás. Pedig az Egészségügyi Világszervezet (WHO) jelentése szerint
az idén már a világ országainak 56 százalékában hozzáférhetők a füstmentes termékek, az értékesítésükből származó bevétel pedig a 2016-os 8,6 milliárd dollár után ebben az évben a 27 milliárd dollárt is megközelítheti.
Fotó: AFP/Nicolas Maeterlinck/Belga Photo
A két évvel ezelőtti 54 százalékról 65 százalékra emelkedett a rágódohány (bagó) és a burnót (tubák) elérése, de a dohányhevítők száma is rohamosan növekszik.
A dohányipar radikális átalakulásának lehetünk szemtanúi, a technológia és az innováció ezt a szektort is új alapokra helyezi, akárcsak az energetikát, a közlekedést vagy a kereskedelmet
– fogalmazott a Világgazdaságnak Germana Barba, a Philip Morris International szabályozási stratégiáért felelős alelnöke.
Emlékeztetett, hogy a WHO 2010-hez képest 30 százalékkal csökkentené a dohányzók számát 2025-ig. Ambiciózus célnak tartja, ehhez azonban szerinte szabályozói oldalról is ösztönözni kell a füstmentes termékekre való átszoktatást, különben évente csak egy-két százalékpontot lehet faragni az arányon.
Példaként felhozta, hogy becslések szerint globálisan már tízmillióan tértek át az e-cigarettára, hatmillióan pedig hevítéssel működő dohánytermékekre, ezek a mutatók azonban a többszörösükre nőhetnek, ha az egyes nemzetgazdaságok támogatólag lépnek fel. Ezen a téren az Egyesült Királyságot pozitív példaként említette, mindezek ellenére jelen állás szerint a WHO-célt a közepes és magas jövedelmű országoknak is csak a tizede érheti el.
A kis méretű akkumulátorok adva vannak, a termékinnováció iránya már nem az energiaforrás biztosítása, hanem a változó fogyasztói szokásokra való reagálás
– ezt pedig már Clive Bates, a londoni székhelyű Counterfactual Consulting Ltd. igazgatója osztotta meg lapunkkal.
A szakember szerint a füstmentes termékek térhódítása a közegészségügyi szempontoknak is megfelel, de például nemzetközi összevetésben az Európai Unió jóval előrébb jár, mint az Egyesült Államok. Néhány éven belül a kelet-közép-európai régió, így Magyarország is megérhet a drasztikus változásra.
Lényeges szempontnak nevezte, hogy a kormányok bátorítóan, kezdeményezőleg lépjenek fel, kedvezményekkel ösztönözzék a termékek bejelentését, a nyilvántartásba vételi eljárások megindítását, illetve a már bejelentett termékek fenntartását, a vonatkozó igazgatási szolgáltatási díjak mérséklésével.
Bár más ideológia szerint, a dohányipar előtt is kirajzolódott már Magyarországon a nem dohányzók védelméért felelős miniszterelnöki biztos, Lázár János által képviselt füstmentes jövőkép. Miután 2012-ben eltűntek hazánkban a füstös kocsmák, egy évre rá pedig megjelentek a nemzeti dohányboltok, a 2020-as évek derekára a csikkek helyét átveheti a folyadékban oldott nikotin és társai.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.