BUX 42,896.59
+2.36%
BUMIX 3,980.35
+0.50%
CETOP20 1,992.63
+1.63%
OTP 10,775
+1.84%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+3.46%
+0.56%
+0.20%
ZWACK 17,450
-0.29%
0.00%
ANY 1,640
0.00%
RABA 1,165
0.00%
+3.56%
0.00%
0.00%
+0.46%
OPUS 194.2
+0.52%
+5.88%
-0.61%
0.00%
+5.87%
OTT1 149.2
0.00%
+3.05%
MOL 2,870
+1.27%
-0.75%
ALTEO 2,380
-0.42%
0.00%
+3.83%
EHEP 1,465
-10.94%
-0.70%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.11%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
+0.37%
+3.45%
0.00%
-0.31%
+10.71%
GOPD 12,700
+40.80%
OXOTH 3,740
+1.08%
+0.45%
NAP 1,228
+0.16%
+22.22%
-0.96%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Oszkó: A MÁV és a BKV mindvégig hitelképesek maradhatnak

A költségvetési konszolidációt szükségszerűen az állami és önkormányzati vállalatok helyzetének rendezése kell, hogy kövesse. Ez persze – a költségvetés egyensúlyi pályájának kialakításához hasonlóan – csak akkor lehet sikeres, ha a folyamatoktól távol tudjuk tartani a kényszeres politikai megnyilvánulásokat – írja a Világgazdaságban Oszkó Péter pénzügyminiszter.

Ma már a közbeszéd tárgya, hogy a MÁV és a BKV adósságállományát és pénzügyi gazdálkodását átalakítani és rendezni kell. Ha ez a munka a politika zajától mentesen, pusztán a pénzügyi és költségvetési szempontok, a vállalatirányítás és az üzleti működés, valamint a közszolgáltatásokkal kapcsolatos közösségi érdekek figyelembevételével folyna, akkor annak során a társaságok működésének átalakításához szükséges időt, a rendelkezésre álló pénzügyi kereteket, illetve a tulajdonosok anyagi mozgásterét kellene figyelembe vennünk.

S ennek alapján különösebb gazdasági és üzleti szakértelem nélkül is belátható, hogy a konszolidáció elsődleges feltétele az érintett vállalatok kiegyensúlyozott gazdálkodásának megteremtése, a külső, banki finanszírozásra való rászorultság visszaszorítása, ennek kapcsán a közösségi megrendelések állományának és forrásigényének évekre előre történő megállapítása.

Ezen többéves, előre megtervezett és akár megállapodásokkal körbebástyázott folyamatnak eredménye és nem előfeltétele az adósságkonszolidáció. Ebben a folyamatban az államnak elsősorban mint a szolgáltatások megrendelőjének és ezzel egyidejűleg mint a vállalati gazdálkodás megreformálását kikényszerítő tulajdonosnak kell fellépnie, és legfeljebb az átalakítások megvalósulásával vállalhat járulékos szerepet az adósságátvállalásban.

Egy effajta folyamat eredményeként azonban az érintett cégek, mint a MÁV és a BKV, mindvégig hitelképesek maradhatnak, finanszírozásuk továbbra is megoldott lehet. Így a feltétel nélküli adósságátvállalással különösen azokban az években nem sújtanák az országot, amikor az a pénzügyi forrásoknak egyébként is híján van.

A többéves reformtervek véglegesítése a napokban történik, egyelőre jó esély mutatkozik azok lezárására, akár szerződésekben való rögzítésére is. Ez tehát fenntartható pénzügyi pályát, többéves munka eredményeként megvalósuló konszolidált gazdálkodást és csekély mértékű, a 2010-es költségvetési gazdálkodást egyáltalán nem érintő állami beavatkozást feltételez. Kizárólag ennek a munkának lehet az eredménye, hogy a jelentős mértékű vállalati adósságok úgy legyenek leszoríthatók és törleszthetők, hogy nem szakadnak az adófizetők, az ország és különösen a következő kormány nyakába, s nem terhelik meg az amúgy is szűkös keretek közé szorított 2010-es költségvetési évet.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek