Ausztria egyik legértékesebb műalkotása, Gustav Klimt Beethoven-fríz-e továbbra is az országban marad, miután a restitúciós ügyekkel foglalkozó osztrák állami szervezet elutasította az egykori zsidó tulajdonosok leszármazottainak kártérítési igényét.
A kárpótlással foglalkozó osztrák hivatalt az 1990-es évek végén hozták létre, miután az összes tartományban megteremtették a nácik által elrabolt műkincsek visszaadásának jogi alapjait. Elsősorban a köztulajdonban, múzeumokban fellelhető műtárgyak azonosítását, felkutatását végzik. Természetesen külső igénybejelentéseket is befogadnak, de maguk is vizsgálják a gyanús eredetű tárgyakat, és ha bebizonyosodik, hogy a nemzetiszocialista korszakban, elkobzással került a múzeumba, visszaszolgáltatják az erdeti tulajdonosnak vagy az örököseinek.
Gustav Klimt 34 méter hosszú, két méter magas és több tonnás fríze, a bécsi jugendstil emblematikus alkotása mégsem kerül vissza az örököshöz, Erich Ledererhez. A restítuciós hivatal tanácsadó testülete elutasította a leszármazottak azon érvelését, hogy kiviteli tilalommal kényszerítették őket a mű 1972-es eladására az osztrák államnak, akik az akkori 15 millió schillinges árat is vitathatónak tartják.
Az örökösök nem fogadták el a döntést, képviselőjük, egy svájci ügyvédi iroda munkatársa abszurdnak nevezte a határozatot. Az ügyvéd osztrák sajtónak tett nyilatkozatában kijelentette, azt fontolgatják, perre viszik az ügyet az Egyesült Államokban és/vagy az Európai Emberi Jogi Bíróságon.
1998-as osztrák restitúciós törvény életbe lépése óta több ezer műtárgyat adtak vissza, nemritkán millió eurós értékeket. A leghíresebb ügy szintén Klimt alkotásaival kapcsolatos: 2006-ban hosszú jogi csatározás után Maria Altmann visszakapott öt Klimt festményt, amelyeket rögtön aukcióra bocsájtott. Közülük Adele Bloch Bauer portréja 135 millió dolláros leütési árával árverési rekorder lett.
A bécsi szecesszió, mint új művészeti mozgalom megalakulása Klimt nevéhez fűződik, 1897 áprilisában, s kiállításaiknak a bécsi Szecesszió Háza adott otthont. Művészeti csúcspontot jelentett a Ludwig van Beethoven tiszteletére rendezett kiállítás 1902-ben, ide készült a zeneszerző kilencedik szimfóniája ihlette Beethoven-fríz, stílusjegyeivel és az arany háttér alkalmazásával új korszakot indított el Klimt művészetében, ami végül az 1907-1908-ban megalkotott A csók című képében teljesedett ki.
Az 1902-es kiállításra készült hatalmas frízt nyolc részre vágva egy bútorraktárban őrizték, míg végül 1915-ben megvásárolta August Lederer, kiterjedt műgyűjteményébe. Lederer pár évvel Ausztria 1938-as annektálása előtt meghalt, a gyűjtemény jó része, köztük további Klimtek és régi mesterek művei tűzvészben elpusztultak, amikor 1945-ben az SS felgyújtotta a kastélyt, ahol tárolták őket. A gyűjtemény megmaradt darabjai (köztük a Beethoven fríz) tulajdonjoga átszállt August Svájcban élő fiára Erich Ledererre, aki 1972-ben lemondott bizonyos darabokról, hogy a többire kiviteli engedélyt kapjon, a Beethoven frízt pedig 15 millió schillingért eladták az osztrák államnak. Ezt az alkut támadták meg 2009-ben Erich Lederer örökösei, arra hivatkozva, hogy nyomás alatt egyeztek bele az eladásba és a vételárat is vitatják.
A testület viszont elutasította az örökösöket, az árat az akkori viszonyokhoz reálisnak tartják, és álláspontjuk szerint az adásvétel független volt egyéb megállapodásoktól. Mindenesetre a tranzakció után a freskót felújították és 1986-ban visszahelyezték eredeti, 1902-es helyére a Vienna Secession épületének alagsorába, ahol azóta is a Bécsbe látogató turisták egyik első számú célpontja. A rangos kiállítóhely vezetője úgy nyilatkozott a visszadás mind jogilag, mind erkölcsileg indokolatlan lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.