Egyre több jel ural arra, hogy túl lehet a mélyponton Németország, amely az utóbbi hónapokban az élénkülés jeleit mutatta. Az áprilisi megingást leszámítva a húzóágazatnak számító ipari termelés márciusban is májusban is emelkedett, és ami a lényeg, az autóipar közel 5 százalékos növekedést tudott felmutatni. Azaz a hazai járműgyártás termékei iránt, ha lassan is, de végre a külső piacok felől élénkülhet a kereslet, márpedig ezen múlik, hogy képes-e magasabb növekedési fokozatba kapcsolni a magyar gazdaság.
Ha valamit megtanultunk tavaly, az biztosan az, hogy Németország nélkül nem megy. 2024 végig a német világcégek, mint a Volkswagen, a ZF, a Bosch, Thyssenkrupp létszámleépítési és gyárbezárási terveiről szólt, ami a hazai feldolgozóipart is magával rántotta. A 2023 vége óta folyamatosan szűkülő megrendelésállomány pedig térdre kényszerítette a legfontosabb ágazatokat:
A magyar gazdaság világviszonylatban is rendkívül nyitott, ami előny, amikor éppen a világgazdaságban konjunktúra van és prosperitás, de hátrány, ha a külső piacok szenvednek. Ez tökéletesen látszott tavaly, amikor a 4 százalékos GDP-növekedést két hónap engedte el Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, hogy aztán a harmadik negyedéves GDP-adatok után arról beszéljen, hogy „a német gazdaság maga alá tépte a magyart”. A mondatot pedig idén is elmondhatta volna a második negyedéves adatok után, amelyek alapján valamilyen életjelet mutatott a magyar gazdaság, de éves szinten még mindig stagnáláshoz közeli állapotról tanúskodnak. Annál is inkább, mert jó eséllyel idén sem sikerül kiugró GDP-bővülést elérni, maximum 1 százalék lehet elemzők szerint.
Persze az elmúlt évek mélyrepülése után nem szabad messzemenő következtetéseket levonni két hónap adata alapján, de már látszik a fény az alagút végén és a német elemzők szerint is közel lehet a fordulat.
Még túl korai lenne mindent rendben találni, azonban egyre több jel utal a gazdasági fellendülésre, igaz egy alacsony szintről
– erre hívta fel a figyelmet Carsten Brzeski, az ING Bank közgazdásza a májusi ipari adatok közlését követően. A fellendülést ugyanakkor a második negyedév GDP-adata nem igazolta, ugyanis negyedéves alapon 0,1 százalékkal csökkent az ország GDP-je. Ebben benne volt a vámháború is vastagon benne volt, április elejétől a világgazdasági környezetet egyre inkább a bizonytalanság utalta, a Nemzetközi Valutaalap erre hivatkozva rontotta le Németország kilátásait.
Egy másik német elemző azonban amellett érvelt, idén különösen a belföldi kereslet élénkülhet, és pufferként szolgálhat a potenciális vámhatásokkal szemben. „A szövetségi kormány által tervezett jelentős állami beruházások növelésének köszönhetően a német gazdaságnak az év végére egyre inkább fel kell állnia” – mondta Sebastian Dullien, a Makrogazdasági és Gazdasági Cikluskutató Intézet (IMK) tudományos igazgatója. Szerinte beruházásösztönzőnek is érezhető hatása lehet, ami jelentősen javíthatja az új berendezések iránti keresletet.
Ezzel együtt kérdéses, hogy idén mekkora hatása lesz a német élénkítésnek, a tavasszal elfogadott 500 milliárd eurós 12 évre szóló költségvetési csomag valójában a 2026-os növekedést fogja megtámogatni. GDP-arányosan plusz 0,8 százalékos fiskális impulzust jelent, és 0,5–0,6 százalék közvetlenül a gazdasági aktivitást élénkíti. Kérdés az is, hogy a német költségvetési pénzpumpa mennyiben segíti az ipari exportot, vagy az elsősorban az infrastrukturális és védelmi kiadások növelésére irányul.
A teljes képhez hozzátartozik azonban, hogy továbbra is beárnyékolja a német kilátásokat a vámháború. Von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Donald Trump amerikai elnök Skóciában kötött megállapodása értelmében az európai termékekre a jövőben 15 százalékos vámot fog kivetni, amit a német ipari szereplők hevesen kritizáltak. A Német Iparszövetség egyenesen katasztrófának minősítette a megállapodást, szerintük még egy 15 százalékos vámtétel is jelentős negatív következményekkel jár. Az viszont pozitívumként értékelték, hogy egyelőre sikerült elkerülni egy további eszkalációs spirált és véget ért a bizonytalanság. Pont ez az, ami a gazdaságban a legnagyobb problémát jelentette az utóbbi hónapokban. A német cégek a magas költségek és a bizonytalan gazdaságpolitikai feltételek miatt az ország vállalatai továbbra is visszafogják beruházásaikat és nagy megrendeléseiket.
Ha van valami, ami a jövőre nézve mindenképpen biztató a hazai ipari szereplők számára, és előbb-utóbb a magyar gazdaságnak is lendületet adhat, az az elektromos autók iránti kereslet ugrásszerű növekedése szerte Európában. Németországban a 2025 első félévében az újonnan forgalomba helyezett autók közel egyötöde már tisztán elektromos hajtású, számszerűen:
hat hónap alatt több mint 248 ezer elektromos autót regisztráltak, ami annak fényében számít komoly eredménynek, hogy nincsen állami támogatás ezekre a járművekre.
Az már más kérdés, hogy az óvatosság továbbra is jelen van, a tejes autópiacot nézve még mindig csökkennek az autóregisztrációk. Ami pedig ennél is nagyobb probléma a német autógyártók számára, hogy a német modellek egyre jobban kiszorulnak. Az eladásokban láthatóan törnek előre a kínai gyártók termékei, és mindezt úgy, hogy magasabb vámokat kell utánuk fizetni. Az MG-t gyártó SAIC-nak 35 százalékos vámot kell fizetni, ehhez képest több mint 20 százalékos növekedést produkált éves szinten.
Ez ugyanakkor kifejezetten jó hír a magyar gazdaságpolitika számára, ami alig titkoltan épít az elektromos átállásra. Noha úgy tűnt, a trend egyértelmű, tavaly megbicsaklott a folyamat és szerte Európában visszaesett a kereslet az új technológiák iránt. Ez vezetett ahhoz, hogy az SK On iváncsai gyára, amely sokáig a magyar gazdaságtörténet legdrágább beruházása volt, nem tudta felpörgetni a termelését, helyette elbocsátotta a kölcsönzött munkavállalóit. A most éledező kereslet pedig a BYD-nak és a BMW-nek a legfontosabb, mindkét gyár idén év végén kezdi termelését Magyarországon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.