Az országos szintű számok jól mutatják, hogy milyen irányba haladunk, és azt is, hogy ezek a változások hol fognak feszültséget okozni, ugyanis meglehetősen sok jogi formula változik – mondta Grabner Péter, a MEKH energetikáért felelős elnökhelyettese a Világgazdaság Energiastratégia 2019 című konferenciáján.
A szabályozási változások alapját az EU Tiszta Energia Csomag képezi, amely 2016. november 30-án kezdődött, és sok jogi változást hoz, amely részben átalakítja az eddigi működési keretet, részben pedig megerősíti az eddigieket. A szakember elmondta, ő nem a számokban látja a megoldást, hanem abban, hogy
a megváltozott jogi kereteknek köszönhetően a számok életre tudnak kelni, nem vágyálmok, hanem kötelező érvényűek.
A Tiszta Energia Csomagban érintettek a megújuló támogatási rendszerek, és konkrét jogszabályi hátteret ad neki, nem csupán ajánlásokat. Látni kell, hogy ez a szabályozás a versenyeztetés irányába tolja a megújuló energiákat.
Tehát az a fajta támogatási rendszer, amely a korábbi időszakokban sok szempontból működött, és amiből mindenki részesülhetett, ez a jövőben biztos nem fog működni.
A jelenlegi rendszer fokozatosan fog átalakulni. A szabályozási rendszer egyik fundamentuma, hogy nemcsak a napelemparkok termelőkapacitásai jönnek a rendszerbe, hanem a házak tetején, a háztartási kiserőművek is a fejlődés egyik motorját jelentik. Ezért ebben a kategóriában is hamarosan át kell alakítani a jelenlegi szaldó elszámolási rendszert, ezt ki kell vezetni, ennek módja még kidolgozás előtt áll.
Új fogalmak bevezetésére is szükség lesz a szabályozásban, mint például a megújulóenergia-közösségek termelő-fogyasztói kategóriája, amely a tradicionális logikába nem fér bele. Ezzel kapcsolatban zajlik már előkészítési folyamat.
A támogatási rendszer egyre inkább a piaci körülmények felé mozdul el, és a kivételes speciális támogatások egyre szűkülnek.
Ahogy az a fajta támogatási rendszer is, amely mindenkinek korlátok nélkül támogatást juttatott. Ez annak is köszönhető, hogy az árak folyamatosan csökkenek, amely természetesen azzal is összefüggésben van, hogy a technológiai költségek is csökkennek.
A támogatási kassza szempontjából mindenképp kedvező fejezet következik, amennyiben energiapolitikai cél, hogy több megújuló energiát integráljanak a rendszerbe. Hiszen
ebben az esetben kevesebb pénz kifizetésével nagyobb kapacitások érhetők el.
Problémákat jelenthet azonban, hogy a támogatási rendszerekben a már most meglévő szereplők hogyan kerülnek ki ebből a rendszerből.Ez a folyamat még kidolgozásra vár.
A szakember elmondása szerint az látható, hogy 2019 és 2026 között a mostani számításaik alapján 527 megawatt megújuló kapacitás kerül ki a támogatási rendszerből, és ebből 280 megawatt energiát előállító szélerőmű is van. Arról is szólt, hogy foglalkozni kell a biomassza és biogáz erőművek helyzetével is, mivel ez a fajta energiatermelés Magyarországon meglehetősen régi erőműi kapacitásokhoz köthető, és az élettartama ezeknek hamarosan lejár, így az általuk termelt kapacitások kiesnek a rendszerből.
A MEKH elnökhelyettese azt is elmondta, hogy a napelemekkel kapcsolatban fontos kérdést vet fel, hogy a világpiaci ára és a támogatási árak összehasonlításából kirajzolódik, hogy a világpiaci ára a hazai támogatási ár alá esett. Így nyilván nagy az érdeklődés iránta. Hozzátette, ma ezer megawatt fölött van a beépített napelemek kapacitása, és ezen a területen 2010 óta folyamatos radikális növekedés látszik, és ez a folyamat nem csak a támogatási rendszereknek tudható be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.